The relationship between growth hacking and organizational culture in large Finnish organizations
Kykyri, Essi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kykyri, Essi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061844983
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061844983
Tiivistelmä
The purpose of this research is to explore the relationship between organizational culture and growth hacking in large Finnish organizations. Growth hacking is a relatively new field in marketing which aims to accelerate a company’s growth exponentially via agile, iterative experimenting and growth focused strategies. While the concept was born in startup world, the interest among large organizations has been increasing in the last years, as well. However, implementing the growth hacking mindset to large organizations can be challenging due to a significantly different organizational culture that they possess. This qualitative research focuses on analyzing what kind of culture exists among the large organizations which have implemented growth hacking, what kind of challenges it has caused and how the culture has been managed in order to make it more favorable for growth hacking.
Based on the previous research on the subject, Competing Values Framework (CVF) was chosen as the central theory for the organizational culture. CVF presents four different types of organizational culture and allows the comparison between them via validated research tool, Organizational Cultural Assessment Instrument (OCAI). As the literature concerning growth hacking is in nascent state, the previous literature about relationship between organizational culture, innovativeness and agile methods was applied as a secondary data source. Qualitative primary data was collected through semi-structured interviews (n=7) and the use of OCAI.
The research identified cultural characteristics which potentially facilitate and impede implementation and execution of growth hacking. The findings suggest that the suitable CVF organizational culture types for growth hacking are adhocracy, market and clan cultures, although one specific culture type that best supports the process could not be identified. The study concludes that growth hacking can be applied into large organizations’ marketing beneficially, thus managers should adapt the organizational culture to support it e.g. by lowering hierarchy, increasing agility and strengthening open communication. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia kasvuhakkeroinnin ja organisaatikulttuurin välistä suhdetta suomalaisissa suuryrityksissä. Kasvuhakkerointi on suhteellisen uusi markkinoinnin ala, jonka tavoitteena on kiihdyttää yrityksen kasvua eksponentiaalisesti ketterän ja iteroivan testauksen, sekä kasvuun keskittyneen strategian kautta. Vaikka käsite on syntynyt kasvuyritysmaailmassa, kiinnostus siihen on kasvanut myös suuryritysten puolella viimeisten vuosien aikana. Kasvuhakkeroinnin ajattelutavan implementointi suuryrityksiin saattaa kuitenkin olla haastavaa niiden merkittävästi erilainsen organisaatiokulttuuri vuoksi. Tämä laadullinen tutkielma keskittyy analysoimaan millainen organisaatiokulttuuri vallitsee niissä suuryrityksissä, jotka ovat implementoineet kasvuhakkeroinnin osaksi markkinointia, minkälaista haasteita se on aiheuttanut ja kuinka kulttuuria on johdettu, jotta se tukisi kasvuhakkerointia.
Aikaisempaan tutkimukseen perustuen kilpailevien arvojen teoria (CVF) valittiin organisaatiokulttuuriin keskeiseksi teoriaksi. CVF esittelee neljä eri organisaatiokulttuurin tyyppiä ja mahdollistaa niiden keskinäisen vertailun validoidun tutkimustyökalun, OCAIn avulla. Koska kasvuhakkeroinnin tutkimus on erittäin varhaisessa vaiheessa, aikaisempaa kirjallisuutta organisaatiokulttuurin, innovativiisuuden ja ketterien menetelmien suhteen välillä käytettiin sekundaarisena datana. Laadullinen primaaridata kerättiin käyttäen puolisutrukturoituja haastatteluja (n=7) ja OCAIta.
Tutkimuksessa identifioitiin kulttuurin piirteitä, jotka edistävät ja vaikeuttavat kasvuhakkeroinnin implementointia ja toteutusta. Tulokset esittävät, että CVF-teorian mukaisista kulttuurityypeistä adhocracy-, market-, ja clan-kulttuurit tukevat kasvuhakkerointia, vaikka yhtä tiettyä kulttuurityyppiä joka tukisi prosessia ei pystytty identifioida. Tutkielma todentaa, että kasvuhakkerointi voidaan ottaa tuloksellisesti osaksi suuryritysten markkinointia, joten kasvujohtajien tulisi sovittaa organisaatiokulttuuri sitä tukevaksi mm. madaltamalla hierarkiaa, lisäämällä ketteryyttä ja vahvistamalla avointa
Based on the previous research on the subject, Competing Values Framework (CVF) was chosen as the central theory for the organizational culture. CVF presents four different types of organizational culture and allows the comparison between them via validated research tool, Organizational Cultural Assessment Instrument (OCAI). As the literature concerning growth hacking is in nascent state, the previous literature about relationship between organizational culture, innovativeness and agile methods was applied as a secondary data source. Qualitative primary data was collected through semi-structured interviews (n=7) and the use of OCAI.
The research identified cultural characteristics which potentially facilitate and impede implementation and execution of growth hacking. The findings suggest that the suitable CVF organizational culture types for growth hacking are adhocracy, market and clan cultures, although one specific culture type that best supports the process could not be identified. The study concludes that growth hacking can be applied into large organizations’ marketing beneficially, thus managers should adapt the organizational culture to support it e.g. by lowering hierarchy, increasing agility and strengthening open communication.
Aikaisempaan tutkimukseen perustuen kilpailevien arvojen teoria (CVF) valittiin organisaatiokulttuuriin keskeiseksi teoriaksi. CVF esittelee neljä eri organisaatiokulttuurin tyyppiä ja mahdollistaa niiden keskinäisen vertailun validoidun tutkimustyökalun, OCAIn avulla. Koska kasvuhakkeroinnin tutkimus on erittäin varhaisessa vaiheessa, aikaisempaa kirjallisuutta organisaatiokulttuurin, innovativiisuuden ja ketterien menetelmien suhteen välillä käytettiin sekundaarisena datana. Laadullinen primaaridata kerättiin käyttäen puolisutrukturoituja haastatteluja (n=7) ja OCAIta.
Tutkimuksessa identifioitiin kulttuurin piirteitä, jotka edistävät ja vaikeuttavat kasvuhakkeroinnin implementointia ja toteutusta. Tulokset esittävät, että CVF-teorian mukaisista kulttuurityypeistä adhocracy-, market-, ja clan-kulttuurit tukevat kasvuhakkerointia, vaikka yhtä tiettyä kulttuurityyppiä joka tukisi prosessia ei pystytty identifioida. Tutkielma todentaa, että kasvuhakkerointi voidaan ottaa tuloksellisesti osaksi suuryritysten markkinointia, joten kasvujohtajien tulisi sovittaa organisaatiokulttuuri sitä tukevaksi mm. madaltamalla hierarkiaa, lisäämällä ketteryyttä ja vahvistamalla avointa