Hur 4-åringar med typisk språkutveckling i leksituation tar till sig tre olika former av AKK genom modell
Häggblom, Fanny (2020)
Häggblom, Fanny
Åbo Akademi
2020
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060140097
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020060140097
Tiivistelmä
Genom att målmedvetet ge modell på användningen av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) kan man stärka och förbättra flera olika språkliga färdigheter hos barn som använder AKK i sin egen kommunikation. Resultaten från tidigare studier har ändå visat att vuxna i låg utsträckning själva använder AKK med barn som använder, eller förväntas använda, AKK i sin kommunikation, trots uppmaning om att göra det. Delaktigheten hos barn som använder AKK i sin kommunikation påverkas av att de lätt blir missförstådda av sina vänner. De har ofta färre vänner än sina jämnåriga. Det är viktigt att barn som använder AKK i sin kommunikation kan kommunicera också med sina jämnåriga, och inte bara med vuxna kommunikationspartner. Kommunikationspartnerträning för vänner eller skolkamrater till barn som använder AKK har visat sig ha positiv effekt. Studier där man undersökt kommunikationspartnerträning för jämnåriga har ofta riktat sig till barn i skolålder eller äldre, och omfattar ofta teoretisk information om hur stöda kommunikationen med någon som använder AKK.
Syftet med studien var att undersöka hur barn i daghemsålder med typisk språkutveckling tar till sig modell på AKK-användning då de under sju strukturerade, vuxenledda lektillfällen konsekvent får modell på AKK-användning. Därtill var ett syfte att undersöka om det finns skillnader i hur barn med typisk språkutveckling tar till sig användning av bildkarta, användning av blisskarta och användning av stödtecken genom modell.
Undersökningen utfördes vid ett daghem och deltagarna var tolv barn i åldern 3;3 till 5;1 år (M = 3;11) med typisk utveckling, skattat enligt vårdnadshavarna. Deltagarna delades in i tre grupper. En av grupperna fick modell på AKK med bilder, en grupp med blissymboler och den tredje gruppen fick modell med tecken som stöd. De sju lektillfällena filmades och deltagarnas användning av AKK räknades och analyserades i efterhand.
Resultaten visade att samtliga tolv deltagare vid minst ett lektillfälle själva använde den form av AKK de fått modell på. Variationen i mängden AKK som deltagarna använde var stor, från deltagare som under ett givet tillfälle inte använde någon AKK alls, till en deltagare som använde 80 symboler under ett tillfälle. I både bliss- och bildgrupperna ökade användningen av AKK från de tre första lektillfällena till de tre sista lektillfällena.
Syftet med studien var att undersöka hur barn i daghemsålder med typisk språkutveckling tar till sig modell på AKK-användning då de under sju strukturerade, vuxenledda lektillfällen konsekvent får modell på AKK-användning. Därtill var ett syfte att undersöka om det finns skillnader i hur barn med typisk språkutveckling tar till sig användning av bildkarta, användning av blisskarta och användning av stödtecken genom modell.
Undersökningen utfördes vid ett daghem och deltagarna var tolv barn i åldern 3;3 till 5;1 år (M = 3;11) med typisk utveckling, skattat enligt vårdnadshavarna. Deltagarna delades in i tre grupper. En av grupperna fick modell på AKK med bilder, en grupp med blissymboler och den tredje gruppen fick modell med tecken som stöd. De sju lektillfällena filmades och deltagarnas användning av AKK räknades och analyserades i efterhand.
Resultaten visade att samtliga tolv deltagare vid minst ett lektillfälle själva använde den form av AKK de fått modell på. Variationen i mängden AKK som deltagarna använde var stor, från deltagare som under ett givet tillfälle inte använde någon AKK alls, till en deltagare som använde 80 symboler under ett tillfälle. I både bliss- och bildgrupperna ökade användningen av AKK från de tre första lektillfällena till de tre sista lektillfällena.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [73]