Automation of BI processes for reporting and data visualisation : case OP Markets
Kainulainen, Janne (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kainulainen, Janne
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238676
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020052238676
Tiivistelmä
Business Intelligence and Analytics (BI&A) as an industry has experienced rapid growth and attracted a lot of academic interest in the past few decades. Interest towards closer to real-time decision-making based on data has increased in both academic and business fields. This work aims to build an in-depth understanding between the theory and practice of automated Business Intelligence (BI) processes. As an outcome, it is expected that the findings from this study can improve the current BI implementation of the observed case company. This study is conducted as a qualitative research. A theoretical framework is created to build a comprehensive view of the term BI. Literature review section provides an overview on the academic literature about BI use cases and faced problems in the implementation. In the case study implementation of BI process automation and found problems in a Finnish bank are observed.
According to the study, practice can benefit from the theory and vice versa. Problems faced in the earlier studies seems to be similar to the observations made in the case study. It seems that organisations deal with multiple challenges simultaneously rather than just with one specific problem. The established theoretical framework can be utilized to evaluate BI implementation and make improvements based on the findings. In addition to this, the general BI process model proposed in this study seems to be applicable in evaluating the BI process implementation in practice. Business Intelligence ja Analytiikka (BI&A) toimialana on kasvanut huomattavasti ja herättänyt paljon akateemista huomiota viimeisten vuosikymmenten aikana. Kiinnostus reaaliaikaista dataan pohjautuvaa päätöksentekoa kohtaan on kasvanut niin akatemian kuin liiketoiminnan osa-alueilla. Tämän tutkielman tavoitteena on rakentaa syvällistä ymmärrystä teorian ja käytännön välillä automatisoitujen Business Intelligence (BI) prosessien osalta. Tutkimuksen tulosten avulla odotetaan saatavan kehitysideoita case yrityksen BI prosessin nykyiseen toteutukseen. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Teoreettisen viitekehyksen avulla luodaan kokonaisvaltainen katsaus BI termistä ja sen käytöstä. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan akateemisessa kirjallisuudessa esitettyjä BI:n käyttökohteita ja toteutuksessa kohdattuja ongelmia. Tapaustutkimuksessa tarkastellaan automatisoidun BI prosessin toteutusta ja havaittuja ongelmia suomalaisessa pankissa.
Tutkimuksen mukaan teoriasta voidaan saada hyötyjä käytäntöön ja vastaavasti käytännöt voivat hyödyttää teoriaa. Aiemmissa tutkimuksissa kohdatut ongelmat vaikuttavat olevan samankaltaisia havaittujen ongelmien kanssa. Vaikuttaa siltä, että organisaatiot kohtaavat useita haasteita samanaikaisesti vain yksittäisten ongelmien sijasta. Vakiintunutta teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää BI prosessien toteutuksen arvioinnissa ja parannuksia voidaan tehdä näiden havaintojen perusteella. Tämän lisäksi tutkimuksessa ehdotettu yleistetty BI prosessimalli näyttää sopivan BI prosessien tarkasteluun käytännössä.
According to the study, practice can benefit from the theory and vice versa. Problems faced in the earlier studies seems to be similar to the observations made in the case study. It seems that organisations deal with multiple challenges simultaneously rather than just with one specific problem. The established theoretical framework can be utilized to evaluate BI implementation and make improvements based on the findings. In addition to this, the general BI process model proposed in this study seems to be applicable in evaluating the BI process implementation in practice.
Tutkimuksen mukaan teoriasta voidaan saada hyötyjä käytäntöön ja vastaavasti käytännöt voivat hyödyttää teoriaa. Aiemmissa tutkimuksissa kohdatut ongelmat vaikuttavat olevan samankaltaisia havaittujen ongelmien kanssa. Vaikuttaa siltä, että organisaatiot kohtaavat useita haasteita samanaikaisesti vain yksittäisten ongelmien sijasta. Vakiintunutta teoreettista viitekehystä voidaan hyödyntää BI prosessien toteutuksen arvioinnissa ja parannuksia voidaan tehdä näiden havaintojen perusteella. Tämän lisäksi tutkimuksessa ehdotettu yleistetty BI prosessimalli näyttää sopivan BI prosessien tarkasteluun käytännössä.