Aineettoman palkitsemisen rooli strategian implementoinnissa : Case: JCI Finland Strategy Academy
Välikangas, Eeva Annika (2020-05-19)
Välikangas, Eeva Annika
19.05.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938372
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938372
Tiivistelmä
On tunnettua ja tunnistettua, että aineettomalla palkitsemisella on merkittävä yhteys työskentelymotivaatioon ja organisaation strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella aineettoman palkitsemisen roolia strategisten tavoitteiden saavuttamisessa. Tutkimuksen näkökulma keskittyy vapaaehtoisuuteen perustuvaan nuorkauppakamarijärjestöön. Tutkielman teoriasuudessa reflektoidaan strategiatyötä ja palkitsemista nuorkauppakamariorganisaation erityispiirteisiin. Tutkimuksen tutkimuskysymys on: Millainen rooli aineettomalla palkitsemisella on strategian implementoinnissa yhdistystoiminnassa? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerättiin kansainvälisten nuorkauppakamarilaisten kokemuksista. Case -tutkimuksessa tarkasteltiin JCI Finland Strategy Academyn osallistujien näkemyksiä motivaatiosta ja aineettomasta palkitsemisesta, sekä aineettoman palkitsemisen merkityksestä strategian implementoinnissa. Kyselytutkimuksena toteutetun tutkimuksen aineisto kerättiin kahden kyselylomakkeen avulla, joihin eri nuorkauppakamareita edustavat vastaajat vastasivat oman yhdistystoimintansa näkökulmasta. Kyselytutkimuksessa tarkasteltiin vastaajien näkemyksiä aineettomasta palkitsemisesta yksilöiden, ryhmien ja yhdistyksen näkökulmasta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimustulokset myötäilevät aikaisempia tutkimustuloksia, todetessaan että aineettoman palkitsemisen tavat motivoivat ihmisiä. Merkityksellisenä koettu, joustava, vaihteleva ja oppimismahdollisuuksia tarjoava työskentelyilmapiiri synnyttää motivaatiota ja edesauttaa tavoitteiden saavuttamista myös nuorkauppakamarijärjestössä. Tutkimustuloksissa luokiteltiin erilaisia aineettoman palkitsemisen menetelmiä ja toimintatapoja, joilla nuorkauppakamaritoiminnassa voidaan edesauttaa sitoutumista strategisiin tavoitteisiin niin yksilö-, ryhmä- kuin organisaatiotasolla. Tutkimustuloksista laadittiin käytännön kontribuutioksi aineettoman palkitsemisen visualisoitu tiivistelmä, joka toimii työkaluna nuorkauppakamareiden palkitsemistyössä.