Mielenterveyshankkeiden implementointi työpaikalla : sisäinen markkinointi henkilöstöhallinnon välineenä
Lamminen, Sanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Lamminen, Sanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435643
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051435643
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan mielenterveyttä edistävien työhyvinvointihankkeiden implementointia työpaikalla. Mielenterveysongelmat ovat yhä kasvava haaste niin yhteiskunnalle kuin organisaatioille. Osa organisaatioista on ryhtynyt tarjoamaan henkilöstölleen ennaltaehkäiseviä matalan kynnyksen mielen hyvinvoinnin palveluita. Syystä tai toisesta ihmiset eivät kuitenkaan hyödynnä heille tarjottuja hyvinvointipalveluita siinä määrin, mitä voitaisiin olettaa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstöhallinnon ammattilaiset voivat hyödyntää sisäistä markkinointia mielenterveyshankkeiden implementoinnissa työpaikoilla. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät mahdollisesti haittaavat tai edistävät hankkeiden onnistumista, ja millaisia keinoja organisaatiot ovat henkilöstöhallinnon toimesta toteuttaneet otettaessa käyttöön mielen hyvinvoinnin palveluita. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöstöhallinnon edustajia sekä toteuttamalla anonyymi lomakekysely työntekijöille.
Tutkimus osoittaa, että henkilöstöhallinnolla on päärooli työhyvinvoinnin johtamisessa sekä erilaisten hyvinvointihankkeiden toteuttamisessa ja käyttöönotossa. Tulosten perusteella sisäisen markkinoinnin keinot voivat tukea tehokkaasti hyvinvointipalveluiden jalkauttamista ja auttaa poistamaan käytön esteitä. Sisäisen markkinoinnin teoria auttaa kiinnittämään huomiota strategisen suunnittelun merkitykseen, koulutukseen sekä viestintään ja markkinointiin. Nämä ovat tutkimuksen mukaan kriittisiä tekijöitä kohderyhmän aktivoimisen ja hankkeen onnistumisen kannalta. This qualitative case study examines the implementation of occupational well-being projects that promote mental health in the workplace. Mental health problems are a growing challenge for both society and organizations. Some organizations have begun to provide preventive mental health services for employees. For one reason or another, however, people do not necessarily take advantage of the well-being services offered to them.
The study aimed to find out how HR-professionals can utilize internal marketing in the implementation of mental health projects in the workplace. The study examines what factors may hinder or promote the success of projects, and what kind of tools and actions HR-professionals use when introducing mental well-being services in their organizations. Empirical data were collected by interviewing representatives of human resources management and conducting an anonymous questionnaire for employees.
The study shows that HR-professionals plays a key role in managing well-being at work, and in implementing and introducing various well-being projects. Based on the results, internal marketing tools can effectively support the implementation of well-being services and help to remove barriers to use the services. The theory of internal marketing helps to draw attention to the importance of strategy, training, and communication and marketing, which are critical factors in both activating the target group and the success of the project.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka henkilöstöhallinnon ammattilaiset voivat hyödyntää sisäistä markkinointia mielenterveyshankkeiden implementoinnissa työpaikoilla. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät mahdollisesti haittaavat tai edistävät hankkeiden onnistumista, ja millaisia keinoja organisaatiot ovat henkilöstöhallinnon toimesta toteuttaneet otettaessa käyttöön mielen hyvinvoinnin palveluita. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla henkilöstöhallinnon edustajia sekä toteuttamalla anonyymi lomakekysely työntekijöille.
Tutkimus osoittaa, että henkilöstöhallinnolla on päärooli työhyvinvoinnin johtamisessa sekä erilaisten hyvinvointihankkeiden toteuttamisessa ja käyttöönotossa. Tulosten perusteella sisäisen markkinoinnin keinot voivat tukea tehokkaasti hyvinvointipalveluiden jalkauttamista ja auttaa poistamaan käytön esteitä. Sisäisen markkinoinnin teoria auttaa kiinnittämään huomiota strategisen suunnittelun merkitykseen, koulutukseen sekä viestintään ja markkinointiin. Nämä ovat tutkimuksen mukaan kriittisiä tekijöitä kohderyhmän aktivoimisen ja hankkeen onnistumisen kannalta.
The study aimed to find out how HR-professionals can utilize internal marketing in the implementation of mental health projects in the workplace. The study examines what factors may hinder or promote the success of projects, and what kind of tools and actions HR-professionals use when introducing mental well-being services in their organizations. Empirical data were collected by interviewing representatives of human resources management and conducting an anonymous questionnaire for employees.
The study shows that HR-professionals plays a key role in managing well-being at work, and in implementing and introducing various well-being projects. Based on the results, internal marketing tools can effectively support the implementation of well-being services and help to remove barriers to use the services. The theory of internal marketing helps to draw attention to the importance of strategy, training, and communication and marketing, which are critical factors in both activating the target group and the success of the project.