Verkkosaavutettavuuden implementointiin vaikuttavat tekijät : Tapaustutkimus saavutettavuuden implementoinnista verkkopalveluun palveluntarjoajan näkökulmasta
Peltonen, Niklas (2020-04-09)
Verkkosaavutettavuuden implementointiin vaikuttavat tekijät : Tapaustutkimus saavutettavuuden implementoinnista verkkopalveluun palveluntarjoajan näkökulmasta
Peltonen, Niklas
(09.04.2020)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023380
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020043023380
Tiivistelmä
Monet yksityisen sektorin organisaatioiden verkkopalveluista epäonnistuvat täyttämään nykyaikaisia saavutettavuusstandardeja huolimatta Internetin merkittävästä roolista ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Tämän seurauksena erilaisista rajoitteista kärsivät käyttäjät on suljettu pois useiden verkkopalveluiden käytöltä. Julkisen sektorin verkkopalveluita velvoittava kansallinen digilaki on nostanut esiin verkkopalveluiden saavutettavuuden tarpeen myös yksityisellä sektorilla, varsinkin yrityksen vastuullisuuskysymyksissä. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä verkkopalveluiden matalan saavutettavuustason taustoista kysymällä: mitkä tekijät vaikuttavat yksityisten yritysten saavutettavuuden implementointiin? Tutkimusongelman selvittämiseksi toteutettiin kvalitatiivinen tapaustutkimus haastattelemalla palveluntarjoajan roolissa toimivan yrityksen edustajia. Aiempien saavutettavuustutkimusten ja CSR-teorioiden avulla muodostettiin alustava teoreettinen malli, jota lopuksi muokattiin haastatteluista saatujen tulosten perusteella. Lopullinen malli vahvistaa aiemmassa kirjallisuudessa esitettyjä havaintoja ja täydentää teoriaa uusilla yhteyksillä eri tekijöiden välillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkosaavutettavuuden integrointiin liittyy tekijöitä, jotka voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin: yhteiskunnallinen perusta, sidosryhmien näkemys, motivaatiotekijät sekä verkkokehitys. Saavutettavuus mielletään ensisijaisesti tasaarvoa edistävänä asiana, jota tulisi toteuttaa resurssien puitteissa. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta saavutettavuudesta saatavat operatiiviset hyödyt ovat kontekstisidonnaisia, ja niiden merkittävyys voi vaihdella kohdemarkkinoista riippuen. Yleisesti investointia saavutettavuuteen ei kuitenkaan koeta erityisen houkuttelevana liiketoiminnan kannalta johtuen heikosta tuotto-panossuhteesta vaihtoehtoisiin investointeihin verrattuna. Verkkokehittäjät voivat olla merkittävässä asemassa vaikuttamassa asiakasorganisaatioiden näkemyksiin saavutettavuudesta ja sitä kautta myös investointihalukkuuteen. Toimittajien tulisikin tiedostaa roolinsa asiakasymmärryksen luomisessa saavutettavuuden suhteen, jotta yhä useampi verkkopalvelu saataisiin saavutettavaksi ja digitaalista kahtiajakoa kavennettua.