Autonomian ohjaaminen: Oikeusvertaileva tutkimus yliopistojen ohjausrahoituksesta Suomessa ja Tanskassa
Juupaluoma, Matias (2020-05)
Juupaluoma, Matias
05 / 2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722469
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042722469
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan suomalaiseen ja tanskalaiseen yliopistorahoitukseen liittyviä eroja ja yhtäläisyyksiä. Tutkimusongelmani on: kuinka autonomisesti yliopistot voivat päättää inhimillisen pääoman kerryttämisestä? Tutkielmani lähtökohtana on kartoittaa Suomen ja Tanskan oikeusjärjestykseen liittyvä säädännäinen oikeus siten, että yliopiston rahoitukseen vaikuttavat ohjauskeinot ja niiden tarkkuus selvitetään. Käytettävä tutkimusmenetelmä on oikeusvertailu, jonka pääasiallinen metodi perustuu funktionaalisuuteen. Vertailtavista oikeusjärjestyksistä pyritään selvittämään ne toiminnalliset yhtäläisyydet ja eroavaisuudet, jotka tutkimuskysymykseen liittyy. Aloitan tutkimukseni johdannolla, jossa käydään läpi se yhteiskunnallinen toimintaympäristö, joka tutkittavasta kohteesta on tiedossa ennen tutkimuksen toteuttamista. Varsinaisessa sisältökappaleessa esitellään oikeusjärjestyksen mukaisesti sen lainsäädäntö sekä tulkinta- ja selityskirjallisuuden sisältö niiden tehtävien mukaan, jotka liittyvät tutkittavaan kysymykseen. Tutkimuksen kolmannessa kappaleessa suoritetaan varsinainen vertailu lainsäädäntöjen välillä. Ensimmäisellä vertailukierroksella tutkimuksessa pyritään löytämään ne jännitteet, joita rahoitusmallin, lainsäädännön ja autonomian välillä on havaittavissa. Tutkimuksen toinen kerros koostuu toiminnallisten tavoitteiden tulkinnasta inhimillisen pääoman suhteen edellisiin havaintoihin liittyen. Tarkoitus on tuottaa havaintoja siitä, tuleeko toiminnallinen tavoite oikeusjärjestyksen sisältä vai sen ulkopuolelta. Neljännessä kappaleessa vedetään tutkimustulokset yhteen sekä suoritetaan kriittinen havainnointi. Tutkielmassa havainnoidaan kuinka yliopistojen rahoitusmallit saavat pohjoismaisen oikeusperheen sisällä erilaisia piirteitä ja kuinka lainsäädännön tarkkuus vaikuttaa yliopiston tosiasialliseen autonomiaan.