Marketing in social media : using data and artificial intelligence for segmentation
Huttunen, Aleksi (2020)
Kandidaatintyö
Huttunen, Aleksi
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042422362
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042422362
Tiivistelmä
An increasing share of the world's population uses the internet and social media daily. This creates new opportunities for collecting and utilizing different types of data. The purpose of this thesis is to find out how data analytics and artificial intelligence can be utilized to make use of this increasing amount of data in social media marketing from a segmentation perspective. This Bachelor's thesis is a literature review that combines different sources into one entity. The literature reviews the principles and limitations of artificial intelligence and machine learning models, the interdependencies between data and artificial intelligence models, and explores the current uses of smart technologies in social media marketing. This thesis goes through identifying needs for using data, features and finding of the right kind of data, and discussing existing methods and capabilities for segmentation. One of the most important results of the work is that data analytics is already a very necessary tool in order to improve the efficiency and targeting of marketing. However, as models get more and more intelligent, there are also limitations and challenges that must be taken seriously to add value without harming people or businesses. Yhä suurempi osuus maailman ihmisistä käyttää internetiä ja sosiaalista mediaa päivittäin. Tämä tuo mukanaan lukemattomia mahdollisuuksia erilaisen datan keräämiselle ja hyödyntämiselle. Tämän työn tarkoituksena on selvittää, kuinka data-analytiikkaa ja tekoälyä voidaan käyttää sosiaalisen median markkinoinnin apuna erityisesti segmentoinnin näkökulmasta. Tämä kandidaatintyö on kirjallisuuskatsaus, jossa usean eri lähteen avulla pyritään luomaan eheä kokonaisuus aiheesta alan tutkimusten ja kirjallisuuden perusteella. Työssä tutustutaan nykypäiväisiin menetelmiin ja teknologioihin, joilla kasvavasta datan määrästä voidaan saada mahdollisimman paljon lisäarvoa sosiaalisen median markkinoinnille. Kirjallisuuden avulla kerrotaan tekoälyn ja analytiikan periaatteista, malleista ja rajoitteista sekä niiden ja oikeanlaisen datan välisistä yhteyksistä, tavoitteena yhdistää aiheet sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että analytiikka on jo nykyään erittäin tärkeä osa markkinointia ja kun mallit kehittyvät yhä älykkäämmiksi, myös niiden käytön haasteet ja rajoitteet tulee ottaa vakavasti lisäarvon tuottamiseksi niin, ettei harmia koidu itselle, muille ihmisille tai muille yrityksille.