Valloittavat mielikuvat : Marimekon representaatiot lnstagramissa
Rusi, Marjaana (2020-04-16)
Rusi, Marjaana
Lapin yliopisto
16.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019248
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020042019248
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mielikuvia Marimekko herättää
Instagramissa kuvan rakentamisen keinoin. Tämän lisäksi vertailin, välittävätkö
@marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit samanlaisia mielikuvia Marimekosta
ja sen brändistä. Tutkimuksen tavoitteena oli mielikuvien etsimisen lisäksi pohtia
myös sosiaalisen median ja erityisesti Instagramin roolia brändäämisen ja mielikuvien
luomisen maailmassa. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja aineistolähtöinen.
Tutkimusmetodeina toimivat sisällönanalyysi ja semioottinen lähiluku.
Näiden kahden metodin yhdistäminen mahdollisti toistuvien elementtien ja niiden
herättämien mielikuvien löytymisen sekä paneutumisen aineistoon syvemmin.
Tutkimus osoitti, että Marimekko luo itsestään mielikuvaa kokonaisvaltaisena
lifestyle-brändinä, jonka keskiössä ovat tuotteet ja kuosit. Tuotteet esitettään siten,
että niistä luodaan laadukas vaikutelma. Marimekko luo myös mielikuvaa itsestään
globaalina brändinä, jonka asiakkaiksi kaikki ovat tervetulleita. Marimekko luo
mielikuvaa naisista kauneuden sekä vallan symboleina. Naiset esiintyvät passiivisina
ja kauniina katseenkohteina, mutta toisaalta heidät esitetään myös vallan asemassa
olevina uranaisina. Marimekko luo mielikuvaa siitä, että yrityksen asiakkaat ja sen
tuotteita käyttävät henkilöt ovat rohkeita ja uskaltavat erottua. Nämä seikat tuodaan
esiin värien ja kuosien avulla. @marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit välittävät
keskenään katsojalle pääpiirteittäin samoja mielikuvia ja brändikuvaa. Pieniä painotuseroja
tilien väliltä löytyy.
Aineisto luo Marimekosta pääasiassa positiivisia mielikuvia. Ne puolestaan oletettavasti
vahvistavat asiakkaiden myönteisiä käsityksiä yrityksestä. Instagram on
oiva paikka synnyttää kuluttajalle haluttuja mielikuvia ja muovata jo olemassa olevia.
Instagramilla on keskeinen merkitys brändäyksen kannalta.
Instagramissa kuvan rakentamisen keinoin. Tämän lisäksi vertailin, välittävätkö
@marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit samanlaisia mielikuvia Marimekosta
ja sen brändistä. Tutkimuksen tavoitteena oli mielikuvien etsimisen lisäksi pohtia
myös sosiaalisen median ja erityisesti Instagramin roolia brändäämisen ja mielikuvien
luomisen maailmassa. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja aineistolähtöinen.
Tutkimusmetodeina toimivat sisällönanalyysi ja semioottinen lähiluku.
Näiden kahden metodin yhdistäminen mahdollisti toistuvien elementtien ja niiden
herättämien mielikuvien löytymisen sekä paneutumisen aineistoon syvemmin.
Tutkimus osoitti, että Marimekko luo itsestään mielikuvaa kokonaisvaltaisena
lifestyle-brändinä, jonka keskiössä ovat tuotteet ja kuosit. Tuotteet esitettään siten,
että niistä luodaan laadukas vaikutelma. Marimekko luo myös mielikuvaa itsestään
globaalina brändinä, jonka asiakkaiksi kaikki ovat tervetulleita. Marimekko luo
mielikuvaa naisista kauneuden sekä vallan symboleina. Naiset esiintyvät passiivisina
ja kauniina katseenkohteina, mutta toisaalta heidät esitetään myös vallan asemassa
olevina uranaisina. Marimekko luo mielikuvaa siitä, että yrityksen asiakkaat ja sen
tuotteita käyttävät henkilöt ovat rohkeita ja uskaltavat erottua. Nämä seikat tuodaan
esiin värien ja kuosien avulla. @marimekko ja @marimekkoaustralia -tilit välittävät
keskenään katsojalle pääpiirteittäin samoja mielikuvia ja brändikuvaa. Pieniä painotuseroja
tilien väliltä löytyy.
Aineisto luo Marimekosta pääasiassa positiivisia mielikuvia. Ne puolestaan oletettavasti
vahvistavat asiakkaiden myönteisiä käsityksiä yrityksestä. Instagram on
oiva paikka synnyttää kuluttajalle haluttuja mielikuvia ja muovata jo olemassa olevia.
Instagramilla on keskeinen merkitys brändäyksen kannalta.