Asiakkaan yksilöllisten ominaisuuksien vaikutus sijoitusneuvojan velvolisuuksiin
Karenius, Ville (2020-04-20)
Karenius, Ville
20.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041919222
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041919222
Tiivistelmä
Sijoitusneuvonnan sääntely on lisääntynyt merkittävästi vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen. Viimeisin suuri lainsäädäntömuutos tapahtui vuoden 2018 alussa kun MiFID II -direktiivi implementoitiin kansalliseen lainsäädäntöön. Viranomaisohjeissa on huomioitu myös se seikka, että digitalisaatio on viimevuosina ottanut enemmän jalansijaa finanssialan yritysten palvelutarjonnassa.
Tutkielmassa tarkastellaan asiakkaan yksilöllisten ominaisuuksien vaikutusta sijoitusneuvojan ja asiakkaan velvollisuuksiin sijoitusneuvontaprosessissa. Yksilöllisiksi ominaisuuksiksi katsotaan asiakkaan sijoituskokemus ja tietämys, iäkkyys, terveydentila, kielitaito ja se, jos asiakas on oikeushenkilö tai henkilöryhmä. Tutkimusongelmaa tarkastellaan oikeusdogmaattisesta näkökulmasta ja tutkimusongelman ratkaisemisessa käytetään hyväksi sijoitusneuvonnan kannalta relevantteja oikeuslähteitä, joihin kuuluvat kansallinen lainsäädäntö ja EU:n lainsäädäntöohjeet eli direktiivit, viranomaisohjeet sekä ratkaisukäytäntö.
Sijoitusneuvojan velvollisuudet asiakastaan kohtaan voidaan karkeasti jakaa selonotto-, tiedonanto-, neuvonta- ja huolellisuusvelvollisuuteen. Asiakkaalla on huolellisuusvelvollisuutensa puitteissa velvollisuus perehtyä riittävällä huolellisuudella saamiinsa materiaaleihin ja suulliseen informaatioon. Asiakkaan tulee olla valmis myös itse etsimään tai pyytämään tietoa, jos hän havaitsee puutteita saamassaan kirjallisessa tai suullisessa informaatiossa. Sijoitusneuvonnan sääntelyn taustalla vaikuttaa muun muassa sopimusoikeudellinen periaate heikomman suojasta ja lähtökohtaisesti mitä heikommassa asemassa asiakkaan voidaan katsoa olevan, sitä korkeammat täyttymiskriteerit sijoitusneuvojan velvollisuuksille voidaan asettaa. Vastaavasti asiakkaan merkittävä sijoituskokemus tai tietämys voi aiheuttaa sen, että sijoitusneuvojan velvollisuudet katsotaan herkemmin täytetyksi. Asiakkaan yksilöllisillä ominaisuuksilla voi olla vaikutusta toisiinsa ja niitä tulisi arvioida kokonaisuutena.
Tutkielmassa tarkastellaan asiakkaan yksilöllisten ominaisuuksien vaikutusta sijoitusneuvojan ja asiakkaan velvollisuuksiin sijoitusneuvontaprosessissa. Yksilöllisiksi ominaisuuksiksi katsotaan asiakkaan sijoituskokemus ja tietämys, iäkkyys, terveydentila, kielitaito ja se, jos asiakas on oikeushenkilö tai henkilöryhmä. Tutkimusongelmaa tarkastellaan oikeusdogmaattisesta näkökulmasta ja tutkimusongelman ratkaisemisessa käytetään hyväksi sijoitusneuvonnan kannalta relevantteja oikeuslähteitä, joihin kuuluvat kansallinen lainsäädäntö ja EU:n lainsäädäntöohjeet eli direktiivit, viranomaisohjeet sekä ratkaisukäytäntö.
Sijoitusneuvojan velvollisuudet asiakastaan kohtaan voidaan karkeasti jakaa selonotto-, tiedonanto-, neuvonta- ja huolellisuusvelvollisuuteen. Asiakkaalla on huolellisuusvelvollisuutensa puitteissa velvollisuus perehtyä riittävällä huolellisuudella saamiinsa materiaaleihin ja suulliseen informaatioon. Asiakkaan tulee olla valmis myös itse etsimään tai pyytämään tietoa, jos hän havaitsee puutteita saamassaan kirjallisessa tai suullisessa informaatiossa. Sijoitusneuvonnan sääntelyn taustalla vaikuttaa muun muassa sopimusoikeudellinen periaate heikomman suojasta ja lähtökohtaisesti mitä heikommassa asemassa asiakkaan voidaan katsoa olevan, sitä korkeammat täyttymiskriteerit sijoitusneuvojan velvollisuuksille voidaan asettaa. Vastaavasti asiakkaan merkittävä sijoituskokemus tai tietämys voi aiheuttaa sen, että sijoitusneuvojan velvollisuudet katsotaan herkemmin täytetyksi. Asiakkaan yksilöllisillä ominaisuuksilla voi olla vaikutusta toisiinsa ja niitä tulisi arvioida kokonaisuutena.