Tekijänoikeudet opetustyössä musiikkioppilaitoksessa
Mikkola-Blomberg, Sanna Mari (2020)
Mikkola-Blomberg, Sanna Mari
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503
Tiivistelmä
Opetustyössä tekijänoikeuksista on yhä enenevässä määrin puhetta ja niiden merkitys korostuu erityisesti opetuksessa käytettävissä materiaaleissa sekä opetuksessa syntyvissä materiaaleissa. Taiteen perusopetuksen vuonna 2018 voimaantulleissa uudistetuissa opetussuunnitelmissa säveltäminen ja oman musiikin tekeminen nostettiin yhdeksi soitonopetuksen tärkeäksi osatekijäksi. Opetustyöhön liittyvät tekijänoikeudet ovat siten tämän uudistuksen myötä huomioitava entistä tarkemmin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetustyön, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetustyöhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetustyötään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetustyössä eteen tulleiden tapausten valossa.
Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetusta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetustyön, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetustyöhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetustyötään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetustyössä eteen tulleiden tapausten valossa.
Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetusta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.