Tuotetiedonhallinta: Case Yritys X
Koskiniemi, Antti (2020-04-02)
Koskiniemi, Antti
02.04.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040210171
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020040210171
Kuvaus
Tämä on tutkielman julkinen versio.
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena toimii tuotetiedonhallinta ja kyseessä on tapaustutkimus. Työ tehdään suomalaiselle rakennustarvikealan yritykselle ja työn tavoitteena on kehittää kohdeyrityksen tuotetiedonhallintaa optimaalisimpaan mahdolliseen suuntaan.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi tuotetiedonhallintaa monesta eri näkökulmasta. Vaikkakin työn varsinainen painopiste oli kaupallisen tai niin kutsutun valmiin tuotetiedon hallinnassa, teoriaosuudessa tuotetiedonhallintaan haettiin mahdollisimman kokonaisvaltaista näkökulmaa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös muutosjohtamista ja nimikkeen elinkaaren hallintaa, joita voidaan toisaalta myös pitää osana tuotetiedonhallintaa.
Työn empiirinen tutkimus oli kaksiosainen ja siinä tutkittiin tuotetiedonhallintaa sekä sisäisestä että ulkoisesta näkökulmasta. Sisäinen analyysi keskittyi lähinnä nimikkeen elinkaareen kohdeyrityksessä ja ulkoinen näkökulma taas saatiin järjestämällä tuotetietoon liittyvä kysely kohdeyrityksen eri ulkoisissa viestintäkanavissa.
Sisäinen analyysi oli varsin moniulotteinen ja se perustui laajaan aineistoon, joista mainittakoon kohdeyrityksen myyntidata, varastodata, nimikedata, henkilöstökyselyn tulokset ja tutkijan omat havainnot osana organisaatiota. Asiakaskyselyssä taas pyrittiin selvittämään asiakkaiden mieltymyksiä liittyen tuotetietoon melko yksinkertaista kyselylomaketta apuna käyttäen.
Työn tuloksena onnistuttiin löytämään kohdeyrityksen tuotetiedonhallinnan suurimmat kehityskohteet ja myös niihin toimintasuunnitelmat tulevaisuuden varalle. Asiakaskyselyn heikko vastausmäärä verotti sen reliabiliteettia, mutta suuntaa antavia tuloksia tuotetiedon suhteen myös siitä saatiin.
Kehityskohteet ja niihin ehdotetut ratkaisut ovat luonteeltaan pitkäjänteisiä projekteja, joissa on avainasemassa niin käytännön toimenpiteet kuin myös yleinen yrityskulttuurin muutos kyseisten teemojen ympärillä. Tästä syystä kehitystoimenpiteiden todellista tehokkuutta on vielä tässä kohtaa täysin mahdotonta mitata ja ainoastaan valistuneita veikkauksia voidaan toistaiseksi tehdä. The topic of this thesis is product data management and the thesis is also a case study. The research is conducted for a domestic construction supply firm and the aim is to develop and optimize their product data management as much as possible.
In the theoretical framework of the thesis, there was a comprehensive analysis about product data management. Even though the emphasis of the study was in commercial product data management or so called, product information management, the theoretical framework was designed to provide a wholesome view of the subject. The management of change within an organization and product lifecycle management were also recurring themes in the theoretical framework, although those topics can also be integrated into the concept of product data management.
The empirical research was twofold and it investigated product data management from both inside and outside perspective. The inner analysis was mostly about the lifecycle of a product in the target firm, when the outer perspective was gained by organizing a questionnaire about product information in the different outbound communication channels of the target company.
The inner analysis was fairly multidimensional and it was based on a broad set of data. There was sales data, warehousing data, product data, questionnaire for the personnel and also the observations of the author to mention a few. In the questionnaire for the customers, the aim was to figure out their preferences towards product data by using a fairly simple questionnaire form.
The research managed to find the biggest sections for development about product data management in the target company and also recommended solutions. Due to a low amount of answers, the reliability of the outbound questionnaire was a bit poor, but some incentive can be found from there as well. The areas for development and the recommended solutions are mostly quite long term projects. Due to this fact, it is still a bit early to say whether they will succeed or not. Only educated guesses can be presented for now.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käytiin läpi tuotetiedonhallintaa monesta eri näkökulmasta. Vaikkakin työn varsinainen painopiste oli kaupallisen tai niin kutsutun valmiin tuotetiedon hallinnassa, teoriaosuudessa tuotetiedonhallintaan haettiin mahdollisimman kokonaisvaltaista näkökulmaa. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös muutosjohtamista ja nimikkeen elinkaaren hallintaa, joita voidaan toisaalta myös pitää osana tuotetiedonhallintaa.
Työn empiirinen tutkimus oli kaksiosainen ja siinä tutkittiin tuotetiedonhallintaa sekä sisäisestä että ulkoisesta näkökulmasta. Sisäinen analyysi keskittyi lähinnä nimikkeen elinkaareen kohdeyrityksessä ja ulkoinen näkökulma taas saatiin järjestämällä tuotetietoon liittyvä kysely kohdeyrityksen eri ulkoisissa viestintäkanavissa.
Sisäinen analyysi oli varsin moniulotteinen ja se perustui laajaan aineistoon, joista mainittakoon kohdeyrityksen myyntidata, varastodata, nimikedata, henkilöstökyselyn tulokset ja tutkijan omat havainnot osana organisaatiota. Asiakaskyselyssä taas pyrittiin selvittämään asiakkaiden mieltymyksiä liittyen tuotetietoon melko yksinkertaista kyselylomaketta apuna käyttäen.
Työn tuloksena onnistuttiin löytämään kohdeyrityksen tuotetiedonhallinnan suurimmat kehityskohteet ja myös niihin toimintasuunnitelmat tulevaisuuden varalle. Asiakaskyselyn heikko vastausmäärä verotti sen reliabiliteettia, mutta suuntaa antavia tuloksia tuotetiedon suhteen myös siitä saatiin.
Kehityskohteet ja niihin ehdotetut ratkaisut ovat luonteeltaan pitkäjänteisiä projekteja, joissa on avainasemassa niin käytännön toimenpiteet kuin myös yleinen yrityskulttuurin muutos kyseisten teemojen ympärillä. Tästä syystä kehitystoimenpiteiden todellista tehokkuutta on vielä tässä kohtaa täysin mahdotonta mitata ja ainoastaan valistuneita veikkauksia voidaan toistaiseksi tehdä.
In the theoretical framework of the thesis, there was a comprehensive analysis about product data management. Even though the emphasis of the study was in commercial product data management or so called, product information management, the theoretical framework was designed to provide a wholesome view of the subject. The management of change within an organization and product lifecycle management were also recurring themes in the theoretical framework, although those topics can also be integrated into the concept of product data management.
The empirical research was twofold and it investigated product data management from both inside and outside perspective. The inner analysis was mostly about the lifecycle of a product in the target firm, when the outer perspective was gained by organizing a questionnaire about product information in the different outbound communication channels of the target company.
The inner analysis was fairly multidimensional and it was based on a broad set of data. There was sales data, warehousing data, product data, questionnaire for the personnel and also the observations of the author to mention a few. In the questionnaire for the customers, the aim was to figure out their preferences towards product data by using a fairly simple questionnaire form.
The research managed to find the biggest sections for development about product data management in the target company and also recommended solutions. Due to a low amount of answers, the reliability of the outbound questionnaire was a bit poor, but some incentive can be found from there as well. The areas for development and the recommended solutions are mostly quite long term projects. Due to this fact, it is still a bit early to say whether they will succeed or not. Only educated guesses can be presented for now.