Hinnan asetanta ohjelmistopalvelutuotteelle : Hinnoittelun strategiat, menetelmät ja hinnoitteluprosessiin liittyvät haasteet
Asiala, Tessa (2020-03-20)
Lataukset:
Asiala, Tessa
20.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003208621
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202003208621
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani perehdyin ohjelmistoratkaisun hinnan asetantaan. Ohjelmistoratkaisulla tarkoitetaan tässä yhteydessä sellaista ohjelmistotuotetta, johon sisältyy kiinteästi palvelukomponentti. Tuote voi olla esimerkiksi suurempi järjestelmätoimitus tai Software as a service eli SaaS -tuote. Tarkoituksena oli peilata teorian esittelemiä menetelmiä ja strategioita käytäntöön tapausyrityksessä tehtävien teemahaastatteluiden pohjalta.
Tutkielmassa analysoitiin yleisiä kirjallisuudessa esitettyjä hinnoittelun strategioita ja viitekehyksiä, jotka voivat toimia hintatason määrittämisen pohjalla. Tämän lisäksi tutkielmassa esiteltiin ohjelmistoratkaisuille sopivia hinnoittelun menetelmiä ja tutkittiin ohjelmistotuotteiden ominaisuuksia. Tutkielma analysoi kokonaisvaltaisesti tämän tyyppisen tuotteen hinnoitteluun sovellettavia tekniikoita.
Lisäksi tutkielmassa selvitettiin ohjelmistopalvelutuotteiden hinnoittelun haasteita, hinnoittelussa huomioon otettavia tekijöitä ja optimaaliseen hinnoitteluun johtavia strategisia tekijöitä. Näitä tekijöitä analysoitiin ensin kirjallisuuden ja teorioiden pohjalta, ja lopulta käytännöntasolla tapausyrityksessä suoritettujen haastatteluiden avulla.
Kyseessä on toimeksiantona tehty laadullinen tutkimus, jonka toteuttamiseksi pääsin haastattelemaan tapausyrityksen kahdeksaa työntekijää. Haastateltavat valikoituvat tapausyrityksen puolesta heidän tietotaitoonsa ja alan tietämykseen perustuen. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että teoria ja alan käytännöt ovat ohjelmistoratkaisuiden hinnoittelussa hyvin lähellä toisiaan.
Tutkielma on luotu Yritys X:n hinnoittelun tueksi ja selventää ohjelmistoratkaisujen hinnoittelua perustavanlaatuisesti.
Tutkielmassa analysoitiin yleisiä kirjallisuudessa esitettyjä hinnoittelun strategioita ja viitekehyksiä, jotka voivat toimia hintatason määrittämisen pohjalla. Tämän lisäksi tutkielmassa esiteltiin ohjelmistoratkaisuille sopivia hinnoittelun menetelmiä ja tutkittiin ohjelmistotuotteiden ominaisuuksia. Tutkielma analysoi kokonaisvaltaisesti tämän tyyppisen tuotteen hinnoitteluun sovellettavia tekniikoita.
Lisäksi tutkielmassa selvitettiin ohjelmistopalvelutuotteiden hinnoittelun haasteita, hinnoittelussa huomioon otettavia tekijöitä ja optimaaliseen hinnoitteluun johtavia strategisia tekijöitä. Näitä tekijöitä analysoitiin ensin kirjallisuuden ja teorioiden pohjalta, ja lopulta käytännöntasolla tapausyrityksessä suoritettujen haastatteluiden avulla.
Kyseessä on toimeksiantona tehty laadullinen tutkimus, jonka toteuttamiseksi pääsin haastattelemaan tapausyrityksen kahdeksaa työntekijää. Haastateltavat valikoituvat tapausyrityksen puolesta heidän tietotaitoonsa ja alan tietämykseen perustuen. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että teoria ja alan käytännöt ovat ohjelmistoratkaisuiden hinnoittelussa hyvin lähellä toisiaan.
Tutkielma on luotu Yritys X:n hinnoittelun tueksi ja selventää ohjelmistoratkaisujen hinnoittelua perustavanlaatuisesti.