Teknologiajättejä ja sensuurikoneita : Tekijänoikeusdirektiiviä puolustavat ja vastustavat retoriset keinot kampanjasivustoilla
Siikonen, Elisa (2020)
Siikonen, Elisa
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286802
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002286802
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan tekijänoikeusdirektiiviä puolustavaa ja vastustavaa retoriikkaa. Tavoitteena on selvittää, minkälaisilla retorisilla keinoilla vastakkaiset Europe for creators ja Save your internet -sivustot pyrkivät vaikuttamaan tekijänoikeusdirektiiviä koskevaan poliittiseen päätöksentekoon Euroopan unionissa. Aineisto on kerätty lokakuussa 2018, ja se koostuu näiden kahden kampanjasivuston teksteistä ja kuvista.
Tutkielman tuloksista selviää, että Europe for creators -sivustolla esiintyy eniten pragmaattisia argumentteja ja erottelumuotoisia argumentteja. Save your internet -sivuston yleisin argumenttityyppi on pragmaattinen argumentti. Europe for creators -sivustolla käytetään erilaisia argumentaatiotekniikoita monipuolisemmin kuin Save your internet -sivustolla. Oikeudenmukaisuuteen, vastavuoroisuuteen ja hyväntahtoisuuden osoittamiseen perustuvia argumentteja ei esiinny Save your internet -sivustolla keskeisinä retorisina keinoina. Save your internet -sivusto hyödyntää enemmän argumentteja vahvistavia ilmaisuja kuin Europe for creators -sivusto.
Europe for creators -sivuston metaforilla piirretään kuva kamppailusta, jonka osapuolina ovat suuret teknologiajätit ja pienet tekijät. Nämä metaforat heijastavat taiteen ja luovien alojen maailmaa. Save your internet -sivuston metaforilla taas luodaan mielikuva sodasta sensuurikonetta vastaan.
Sivustojen retoriset keinot ovat pääosin vakuuttavia ja sivustojen muuhun retoriikkaan sopivia. Europe for creators -sivusto pyrkii herättämään myönteisiä tunteita direktiiviä kohtaan, kun taas Save your internet -sivusto kielteisiä tunteita. Save your internet -sivustolla pyritään mobilisoimaan yleisöä digitaalisilla työkaluilla, joilla pystyy ottamaan yhteyttä europarlamentaarikkoihin. Näitä ei Europe for creators -sivustolla hyödynnetä.
Tutkielman tuloksista selviää, että Europe for creators -sivustolla esiintyy eniten pragmaattisia argumentteja ja erottelumuotoisia argumentteja. Save your internet -sivuston yleisin argumenttityyppi on pragmaattinen argumentti. Europe for creators -sivustolla käytetään erilaisia argumentaatiotekniikoita monipuolisemmin kuin Save your internet -sivustolla. Oikeudenmukaisuuteen, vastavuoroisuuteen ja hyväntahtoisuuden osoittamiseen perustuvia argumentteja ei esiinny Save your internet -sivustolla keskeisinä retorisina keinoina. Save your internet -sivusto hyödyntää enemmän argumentteja vahvistavia ilmaisuja kuin Europe for creators -sivusto.
Europe for creators -sivuston metaforilla piirretään kuva kamppailusta, jonka osapuolina ovat suuret teknologiajätit ja pienet tekijät. Nämä metaforat heijastavat taiteen ja luovien alojen maailmaa. Save your internet -sivuston metaforilla taas luodaan mielikuva sodasta sensuurikonetta vastaan.
Sivustojen retoriset keinot ovat pääosin vakuuttavia ja sivustojen muuhun retoriikkaan sopivia. Europe for creators -sivusto pyrkii herättämään myönteisiä tunteita direktiiviä kohtaan, kun taas Save your internet -sivusto kielteisiä tunteita. Save your internet -sivustolla pyritään mobilisoimaan yleisöä digitaalisilla työkaluilla, joilla pystyy ottamaan yhteyttä europarlamentaarikkoihin. Näitä ei Europe for creators -sivustolla hyödynnetä.