Re-engineering a database driven software tool: Rebuilding, automating processes and data migration
Åstrand, Anton (2020-02-17)
Åstrand, Anton
17.02.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002185790
Tiivistelmä
This thesis aims to re-engineer a database driven software tool that is used to insert engine related data and generate an EIAPP Technical File that is needed for certification of marine engines to show that they comply with IMO’s emission regulations specified in MARPOL Annex VI and NTC 2008. The need for an updated tool has emerged as the way of working is to be changed, from document management to content management. The current tool is also divided into two different tools, one for engines built in Italy and one for engines built in Finland, which leads to another objective that is to merge these tools into one. The tools are built-in Microsoft Access which does no longer suit the needs. Therefore, the last purpose of the research is to conduct a data migration from Microsoft Access to SQL Server.
The research was divided into theoretical and empirical research. The theoretical part first presented the theory behind software engineering and software re-engineering. Then the theory behind databases and data migration was explored to at last go through the emission regulation and certification for marine diesel engines to better understand why the tool is needed. In the empirical part, first, the existing tool and the certification process were inspected. Furthermore, the research method, the constructive research approach was discussed, that focuses on producing a construction (solution) to a real-world problem in practice. At last, a more in-depth analysis of the tool was made to propose a plan on how to re-engineer the tool, which included an implementation process plan.
The main result of this research is a re-engineered EIAPP tool that has the front-end in Microsoft Access and back-end in SQL Server. The tables have been restructured to comply with the change to only use one document number for the whole Technical File. The forms have been redesigned and processes have been automated to make the tool more reliable and efficient. The new re-engineered tool has more than 50 % fewer objects and fewer lines of code compared to the two existing tools. In addition, the research provides suggestions on how to further develop the certification process and the tool Denna avhandlings syfte är att återutveckla ett databasdrivet mjukvaruverktyg som används för att sätta in motor relaterad data och generera en EIAPP Teknisk Fil som krävs för certifiering av motorer för att visa att de uppfyller och följer IMO:s utsläppsbestämmelser som anges i MARPOL:s bilaga VI och NTC 2008. Behovet av ett uppdaterat verktyg har uppkommit eftersom strukturen och arbetsättet skall ändras, från dokumenthantering till innehållshantering. Det nuvarande verktyget är också indelat i två olika verktyg, ett för motorer byggda i Italien och ett för motorer byggda i Finland, vilket leder till ett annat syfte som är att slå samman dessa verktyg till ett. Verktygen är byggda i Microsoft Access som inte längre passar behoven. Därför är det sista syftet med forskningen att utföra en datamigrering från Microsoft Access till SQL Server.
Forskningen delades in i teoretisk och empirisk forskning. Den teoretiska delen presenterade först teorin bakom mjukvaruteknik och omstrukturering (re-engineering) av mjukvara. Sedan undersöktes teorin bakom databaser och datamigrering för att till slut genomgå utsläppsreglering och certifiering av marina diesel motorer. I den empiriska delen inspekterades först det befintliga verktyget och certifieringsprocessen. Vidare diskuterades konstruktiva forsknings strategin, som fokuserar på att producera en konstruktion (lösning) till ett verkligt problem i praktiken. Till sista gjordes en mera djupgående analys av verktyget för att föreslå en plan för hur man skall omstrukturera (re-engineer) verktyget, som inkluderade en implementeringssprocessplan.
Huvudresultatet av denna forskning är ett omstrukturerat EIAPP verktyg som har frontend i Microsft Access och backend i SQL Server. Tabellerna har omstrukturerats för att uppfylla ändringen i att bara använda ett dokumentnummer för hela tekniska filen. Formerna har omarbetats och processer har automatiserats för att göra verktyget mera tillförlitligt och effektivt. Det nya omstrukturerade verktyget har mer än 50 % färre object och färre kodrader jämfört med de två befintliga verktygen. Dessutom ger forskningen förslag på hur man kan vidareutveckla certifieringsprocessen och verktyget.
The research was divided into theoretical and empirical research. The theoretical part first presented the theory behind software engineering and software re-engineering. Then the theory behind databases and data migration was explored to at last go through the emission regulation and certification for marine diesel engines to better understand why the tool is needed. In the empirical part, first, the existing tool and the certification process were inspected. Furthermore, the research method, the constructive research approach was discussed, that focuses on producing a construction (solution) to a real-world problem in practice. At last, a more in-depth analysis of the tool was made to propose a plan on how to re-engineer the tool, which included an implementation process plan.
The main result of this research is a re-engineered EIAPP tool that has the front-end in Microsoft Access and back-end in SQL Server. The tables have been restructured to comply with the change to only use one document number for the whole Technical File. The forms have been redesigned and processes have been automated to make the tool more reliable and efficient. The new re-engineered tool has more than 50 % fewer objects and fewer lines of code compared to the two existing tools. In addition, the research provides suggestions on how to further develop the certification process and the tool
Forskningen delades in i teoretisk och empirisk forskning. Den teoretiska delen presenterade först teorin bakom mjukvaruteknik och omstrukturering (re-engineering) av mjukvara. Sedan undersöktes teorin bakom databaser och datamigrering för att till slut genomgå utsläppsreglering och certifiering av marina diesel motorer. I den empiriska delen inspekterades först det befintliga verktyget och certifieringsprocessen. Vidare diskuterades konstruktiva forsknings strategin, som fokuserar på att producera en konstruktion (lösning) till ett verkligt problem i praktiken. Till sista gjordes en mera djupgående analys av verktyget för att föreslå en plan för hur man skall omstrukturera (re-engineer) verktyget, som inkluderade en implementeringssprocessplan.
Huvudresultatet av denna forskning är ett omstrukturerat EIAPP verktyg som har frontend i Microsft Access och backend i SQL Server. Tabellerna har omstrukturerats för att uppfylla ändringen i att bara använda ett dokumentnummer för hela tekniska filen. Formerna har omarbetats och processer har automatiserats för att göra verktyget mera tillförlitligt och effektivt. Det nya omstrukturerade verktyget har mer än 50 % färre object och färre kodrader jämfört med de två befintliga verktygen. Dessutom ger forskningen förslag på hur man kan vidareutveckla certifieringsprocessen och verktyget.