”Mä huomaan et se on semmost mitä mä en tiedosta”. Varhaiskasvatushenkilöstön itsetietoisuuden tukeminen ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla
Marttila, Jenny (2019-12-11)
”Mä huomaan et se on semmost mitä mä en tiedosta”. Varhaiskasvatushenkilöstön itsetietoisuuden tukeminen ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla
Marttila, Jenny
(11.12.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243429
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243429
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -työn avulla selvitettiin, miten videoavusteinen vuorovaikutuksen ohjaus (VIG, engl. video interaction guidance) voi kehittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten osaamista erityisesti itsetietoisuuden ja reflektiivisen ajattelun näkökulmasta, ja sitä kautta edistää heidän ammatillista kehitystään. Tutkimuksessa voidaan nähdä pragmatismin ja sosiaalisen konstruktionismin ohjaamia taustafilosofisia suuntauksia, joissa tieto rakentuu käytännön ja teorian, kielen ja kokemuksen sekä yksilön ja ryhmän yhteen kietoutuneessa kontekstissa.
Tutkimusaihetta lähestyttiin kokemuksellisen oppimisen ja videoreflektiivisen työskentelyn viitekehyksistä painottaen niin tutkimuksen kuin tutkimusaiheen prosessimaista luonnetta. Toimintatutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät yhdessä päiväkotiryhmässä Varsinais-Suomen alueella. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 viisivaiheisen, syklimäisen työskentelyn avulla. Sykleissä toiminta, sen tarkastelu jälkeenpäin, toiminnan taustalla vaikuttavien tekijöiden tietoinen tarkastelu, vaihtoehtoisten toimintamallien luominen ja uudelleen toiminta vuorottelivat. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun ja havainnoinnin avulla. Aineistoa täydennettiin itsearviointilomakkeilla. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineisto- ja teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa hyödynnettiin aineiston kvantifiointia, koodausta, luokittelua sekä teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten itsetietoisuutta on mahdollista kehittää videoavusteisen reflektiotyöskentelyn avulla, jolloin huomio kohdistetaan ammattilaisen omaan toimintaan ja sen taustalla vaikuttaviin mielentiloihin, kuten tunteisiin, ajatuksiin ja motivaatioon. Tutkimuksessa onnistuttiin muun muassa kognitiivisen dissonanssin ja monipuolisen, omasta näkökulmasta tuotetun, reflektion avulla tukemaan ammattilaisten itsetietoisuutta. Aktiivista toimijuutta korostavan, ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla tuettiin ammattilaisten itseluottamuksen ja minäpystyvyyden kehittymistä, itsehavainnoinnin tarkentumista sekä ammatillisen identiteetin rakentumista.
Ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla voidaan lisätä ammattilaisten itsetietoisuutta erityisesti silloin, jos ammattilaisen ja lapsen välillä vuorovaikutus on ajautunut tai ajautumassa haastavaksi. Myönteistä vuorovaikutusta vahvistava työskentely lisää ammattilaisen kompetenssia toimia vastavuoroisen vuorovaikutuksen periaatteiden mukaisesti, joka edelleen voi auttaa ammattilaista työskentelemään rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimusaihetta lähestyttiin kokemuksellisen oppimisen ja videoreflektiivisen työskentelyn viitekehyksistä painottaen niin tutkimuksen kuin tutkimusaiheen prosessimaista luonnetta. Toimintatutkimukseen osallistui kolme varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka työskentelivät yhdessä päiväkotiryhmässä Varsinais-Suomen alueella. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 viisivaiheisen, syklimäisen työskentelyn avulla. Sykleissä toiminta, sen tarkastelu jälkeenpäin, toiminnan taustalla vaikuttavien tekijöiden tietoinen tarkastelu, vaihtoehtoisten toimintamallien luominen ja uudelleen toiminta vuorottelivat. Aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun ja havainnoinnin avulla. Aineistoa täydennettiin itsearviointilomakkeilla. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineisto- ja teorialähtöinen sisällönanalyysi, jossa hyödynnettiin aineiston kvantifiointia, koodausta, luokittelua sekä teemoittelua.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten itsetietoisuutta on mahdollista kehittää videoavusteisen reflektiotyöskentelyn avulla, jolloin huomio kohdistetaan ammattilaisen omaan toimintaan ja sen taustalla vaikuttaviin mielentiloihin, kuten tunteisiin, ajatuksiin ja motivaatioon. Tutkimuksessa onnistuttiin muun muassa kognitiivisen dissonanssin ja monipuolisen, omasta näkökulmasta tuotetun, reflektion avulla tukemaan ammattilaisten itsetietoisuutta. Aktiivista toimijuutta korostavan, ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla tuettiin ammattilaisten itseluottamuksen ja minäpystyvyyden kehittymistä, itsehavainnoinnin tarkentumista sekä ammatillisen identiteetin rakentumista.
Ryhmämuotoisen VIG-ohjauksen avulla voidaan lisätä ammattilaisten itsetietoisuutta erityisesti silloin, jos ammattilaisen ja lapsen välillä vuorovaikutus on ajautunut tai ajautumassa haastavaksi. Myönteistä vuorovaikutusta vahvistava työskentely lisää ammattilaisen kompetenssia toimia vastavuoroisen vuorovaikutuksen periaatteiden mukaisesti, joka edelleen voi auttaa ammattilaista työskentelemään rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa.