Teknologian ja elektronisen monitehtäväsuorittamisen vaikutus tiedonsiirtoon tiimipalavereissa
Ronkainen, Anna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Ronkainen, Anna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001212783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001212783
Tiivistelmä
Tieto on noussut yrityksissä merkittäväksi kilpailuetua tuottavaksi resurssiksi, minkä vuoksi yrityksien tietopääomaa ja tietoprosesseja pyritään aktiivisesti johtamaan. Yksi tärkeimmistä tietoprosesseista on tiedonsiirto, sillä tiedon tehokas hyödyntäminen vaatii, että tietoa pystytään siirtämään organisaation sisällä. Teknologialla on selkeä rooli nykyaikaisen tietotyön tukemisessa, mutta emme vielä tiedä riittävästi mikä on teknologian rooli tiedonsiirrossa. Teknologian lisääntyminen on myös aiheuttanut elektronisen monitehtäväsuorittamisen lisääntymisen työpaikoilla, minkä vaikutusta tiedonsiirtoon ei olla tutkittu juuri lainkaan. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää mikä on teknologian ja elektronisen monitehtäväsuorittamisen vaikutus yrityksien tiedonsiirtoon tiimipalavereissa.
Tutkimuksen pohjaksi tehtiin katsaus tiedonsiirron, viestinnän ja monitehtäväsuorittamisen kirjallisuuteen. Tutkimuksen empiria toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena teknologia-alalla toimineessa yrityksessä järjestämällä kahdeksan tiimipalaveria, joista neljässä teknologiaa sai käyttää normaalisti ja neljässä teknologian käyttöä rajoitettiin. Tiimipalavereista kerättiin määrällistä aineistoa havainnoimalla ja kyselylomakkeella sekä laadullista aineistoa avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksen perusteella teknologialla on merkittävä tiedonsiirtoa tukeva rooli, sillä se tukee tiedon ymmärtämistä ja sisäistämistä. Tutkimuksen perusteella elektroninen monitehtäväsuorittaminen ei haitannut tiedonsiirtoa ja teknologian käyttöä suositellaan tiimipalavereiden tyytyväisyyden ja tiedonsiirron onnistumisen varmistamiseksi. Knowledge has become a source of competitive advantage to companies and therefore knowledge capital and knowledge processes are being actively managed in many organizations. Knowledge transfer is one of the essential processes in knowledge management as using knowledge effectively requires that it can be transferred between employees. Technology is supporting the modern knowledge-intensive working style, but we still don’t fully understand its effect on knowledge transfer. The increased technology presence in workplace has also caused the increase of electronic multitasking, an area that is vastly unresearched. The aim of this research was to find out the influence that technology and electronic multitasking have on knowledge transfer in organizational team meetings.
This research was conducted as a mixed-method research with a literature review covering knowledge transfer, communication and multitasking theories. The empirical study comprised a case study in a technology company. In the study eight team meetings were monitored with four meetings held using technology and four meetings held with technology restricted. Data was collected with quantitative questionnaire and observation methods and qualitative open-ended questions. The results suggest that technology is supporting knowledge transfer in team meetings by visualizations and documentation and is supporting the internalization and understanding of knowledge. Electronic multitasking did not cause negative effects on knowledge transfer. The usage of technology is recommended in team meetings to support successful knowledge transfer process and meeting satisfaction.
Tutkimuksen pohjaksi tehtiin katsaus tiedonsiirron, viestinnän ja monitehtäväsuorittamisen kirjallisuuteen. Tutkimuksen empiria toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena teknologia-alalla toimineessa yrityksessä järjestämällä kahdeksan tiimipalaveria, joista neljässä teknologiaa sai käyttää normaalisti ja neljässä teknologian käyttöä rajoitettiin. Tiimipalavereista kerättiin määrällistä aineistoa havainnoimalla ja kyselylomakkeella sekä laadullista aineistoa avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksen perusteella teknologialla on merkittävä tiedonsiirtoa tukeva rooli, sillä se tukee tiedon ymmärtämistä ja sisäistämistä. Tutkimuksen perusteella elektroninen monitehtäväsuorittaminen ei haitannut tiedonsiirtoa ja teknologian käyttöä suositellaan tiimipalavereiden tyytyväisyyden ja tiedonsiirron onnistumisen varmistamiseksi.
This research was conducted as a mixed-method research with a literature review covering knowledge transfer, communication and multitasking theories. The empirical study comprised a case study in a technology company. In the study eight team meetings were monitored with four meetings held using technology and four meetings held with technology restricted. Data was collected with quantitative questionnaire and observation methods and qualitative open-ended questions. The results suggest that technology is supporting knowledge transfer in team meetings by visualizations and documentation and is supporting the internalization and understanding of knowledge. Electronic multitasking did not cause negative effects on knowledge transfer. The usage of technology is recommended in team meetings to support successful knowledge transfer process and meeting satisfaction.