Samband mellan snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga hos finlandssvenska lågstadieelever
Barkar, Josefin (2019)
Barkar, Josefin
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545852
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545852
Tiivistelmä
Snabb seriell benämning är att så snabbt och korrekt som möjligt benämna bekanta visuella stimuli i serier. Snabb seriell benämning är beroende av en fungerande förmåga att återkalla bekanta språkliga begrepp. Forskning har visat att det finns bakomliggande färdigheter för läs- och skrivinlärning, varav snabb seriell benämningsförmåga är en. Förmågan till snabb seriell benämning antas vara en underliggande färdighet för läsinlärning. Det finns forskning som stöder att snabb seriell benämningsförmåga är kopplat till läsförmågan, och mer specifikt läsflyt. Om snabb seriell benämningsförmåga även har ett samband med skrivförmåga har inte undersökts i samma utsträckning och ett tydligt samband mellan skrivförmåga och snabb seriell benämningsförmåga är inte fastställt.
Syftet med pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan benämningshastigheten vid snabb seriell benämning och läs- och skrivförmåga hos elever i årskurserna 1−3 och 5 i finlandssvenska skolor, samt att kartlägga förmågan på årskursnivå och jämföra årskurserna sinsemellan.
Pro gradu-avhandlingen är en del av Niilo Mäki institutets projekt Inlärning och stöd, (2015-2018). Målsättningen med ILS¬–projektet var att utveckla metoder för att identifiera, bemöta och stöda barn och unga med inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och daghem. Det nya testet Snabb seriell benämning (SSB) och kartläggningsmaterialet Individuell läsning och skrivning (ILS), som framtagits för Finlandssvenska förhållanden av NMI inom ILS-projektet, användes för att testa snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga. I studien deltog 634 finlandssvenska barn i årskurs 1, 2, 3 och 5 från 23 skolor.
Resultaten tyder på att den snabba seriella benämningsförmågan och läs- och skrivförmågan utvecklas åtminstone upp till årskurs 5 och skiljer sig mellan årskurserna. Sambandet mellan snabb seriell benämningsförmåga och läsförmåga antas vara starkt och sambandet mellan snabb seriell benämningsförmåga och skrivförmåga antas vara moderat till starkt hos finlandssvenska lågstadiebarn.
Eftersom SSB-testet mäter förmågan till snabb seriell benämning, en faktor som verkar ha ett samband med både läs- och skrivförmåga, skulle det vara viktigt att inkludera testet vid kartläggning av språkliga svårigheter och läs- och skrivsvårigheter. Med hjälp av testresultaten kan man anpassa eventuella stödåtgärder i tid enligt barnets behov. Genom att kartlägga samband mellan förmågor som är kopplade till läs- och skrivförmågan är det lättare att avgöra vilken stödform ett barn drar mest nytta av.
Syftet med pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan benämningshastigheten vid snabb seriell benämning och läs- och skrivförmåga hos elever i årskurserna 1−3 och 5 i finlandssvenska skolor, samt att kartlägga förmågan på årskursnivå och jämföra årskurserna sinsemellan.
Pro gradu-avhandlingen är en del av Niilo Mäki institutets projekt Inlärning och stöd, (2015-2018). Målsättningen med ILS¬–projektet var att utveckla metoder för att identifiera, bemöta och stöda barn och unga med inlärningssvårigheter i finlandssvenska skolor och daghem. Det nya testet Snabb seriell benämning (SSB) och kartläggningsmaterialet Individuell läsning och skrivning (ILS), som framtagits för Finlandssvenska förhållanden av NMI inom ILS-projektet, användes för att testa snabb seriell benämningsförmåga och läs- och skrivförmåga. I studien deltog 634 finlandssvenska barn i årskurs 1, 2, 3 och 5 från 23 skolor.
Resultaten tyder på att den snabba seriella benämningsförmågan och läs- och skrivförmågan utvecklas åtminstone upp till årskurs 5 och skiljer sig mellan årskurserna. Sambandet mellan snabb seriell benämningsförmåga och läsförmåga antas vara starkt och sambandet mellan snabb seriell benämningsförmåga och skrivförmåga antas vara moderat till starkt hos finlandssvenska lågstadiebarn.
Eftersom SSB-testet mäter förmågan till snabb seriell benämning, en faktor som verkar ha ett samband med både läs- och skrivförmåga, skulle det vara viktigt att inkludera testet vid kartläggning av språkliga svårigheter och läs- och skrivsvårigheter. Med hjälp av testresultaten kan man anpassa eventuella stödåtgärder i tid enligt barnets behov. Genom att kartlägga samband mellan förmågor som är kopplade till läs- och skrivförmågan är det lättare att avgöra vilken stödform ett barn drar mest nytta av.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]