Muutosmatkalla ketterään IT-toimintamalliin
Lankinen, Sanna (2019)
Pro gradu -tutkielma
Lankinen, Sanna
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644267
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644267
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitettiin suuren yrityksen IT-organisaation toimintamallimuutosta. Tutkimusongelma oli mitkä avaintekijät vaikuttavat uuden ja ketterän toimintamallin käyttöönotossa? Mikä auttaa onnistumisessa ja mitkä tekijät ovat haasteita muutoksessa? Ketterän toiminnan avulla odotetaan yrityksen reagointikyvyn parantumista nopeasti muuttuvissa kilpailutilanteissa. Ketteryydellä voidaan tehdä kokeiluja ja vastata nopeasti muuttuviin asiakastarpeisiin ja saada heiltä palautteet ja kokemukset heti. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lean- ja agile-teorioita. Tässä tutkielmassa luodaan näkemys siitä, mitä ovat ketterät-menetelmät, ketterät arvot ja periaatteet. Agile-filosofian keskeisiä elementtejä ovat yhteistyö, kehitys ja itseorganisoituvuus, jonka lopputuloksena on kustannustehokkuus, laatu ja lisäarvo asiakkaalle. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin yhdeksällä teemahaastattelulla. Haastateltavat ovat yrityksen IT- ja liiketoimintajohtajia, IT-päälliköitä sekä yksi ulkopuolisen yrityksen ketterä-toimintamalli muutoksia tehnyt johtaja.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että kohdeyrityksessä on hyvin oivallettu lean- ja agile-filosofioiden arvot ja periaatteet. Niiden työstäminen menetelmiksi ja käytännön elämäksi vaati vielä aikaa, yhteistyötä ja johdon tukea. Ketterät-menetelmien käyttöönotoista suu-rissa yrityksissä on vielä vähän tutkimusta. Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää, miten isoissa yrityksissä ketterä-toimintamalli yhdistetään olemassa oleviin rakenteisiin ja prosesseihin sekä yhteistyökumppaniverkostot ketterä-toimintamalliin. In this study was examined agile business model transformation of IT-organization in a large company. The main research question was: what are the key success factors in agile transformation? What are the supporting factors in change of agile IT business model and what is the challenge? The competitive environment of companies is changing rapidly and companies expect that agile methods would help them to respond to these changes. Experimental culture and fast feedback loop would help in new value creation to customers. Theoretical framework of the research consists of lean-and agile-theories. This study creates a picture which are agile methods, values, principles and practices. The main elements of agile methods are co-operation, development and self-organization and the result of these are cost efficiency, quality and value creation for customers. The research strategy was a qualitative study. Thematic interviews of nine key persons were utilized to produce comprehensive of agile transformation in target organization.
The research showed that lean-and agile-philosophies are well understood in target company. Being agile in everyday life with its principles, values and practices would obviously take still a while. Co-operation of all parties in company and within networks and strong support of management is needed. The concept of agility is quite new and only a few researches of the subject are available especially of agility in large companies. Future research could be done how to scale agility in large companies also within networks.
Johtopäätöksenä voidaan esittää, että kohdeyrityksessä on hyvin oivallettu lean- ja agile-filosofioiden arvot ja periaatteet. Niiden työstäminen menetelmiksi ja käytännön elämäksi vaati vielä aikaa, yhteistyötä ja johdon tukea. Ketterät-menetelmien käyttöönotoista suu-rissa yrityksissä on vielä vähän tutkimusta. Jatkotutkimusaiheena voidaan selvittää, miten isoissa yrityksissä ketterä-toimintamalli yhdistetään olemassa oleviin rakenteisiin ja prosesseihin sekä yhteistyökumppaniverkostot ketterä-toimintamalliin.
The research showed that lean-and agile-philosophies are well understood in target company. Being agile in everyday life with its principles, values and practices would obviously take still a while. Co-operation of all parties in company and within networks and strong support of management is needed. The concept of agility is quite new and only a few researches of the subject are available especially of agility in large companies. Future research could be done how to scale agility in large companies also within networks.