Value creation in product development process in a manufacturing company
Ovaska, Meri (2019)
Diplomityö
Ovaska, Meri
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943210
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943210
Tiivistelmä
The purpose of this thesis is to study product development process value creation in a global industrial company. In addition, the potential barriers that prevent the value creation are studied. The research aims to give recommendations for improved value creation and its measuring.
This research is done as a single case study for a manufacturing company operating in high technology industry, on a global scale. In addition to collecting research material from the existing literature, interviews, workshop and archived data are used. The thesis’s theoretical framework focuses on lean management and how it can be applied in product development environment. The aim of the lean product development is to maximize value creation and eliminate waste in the process. Lean tools, such as SIPOC, Value Stream Mapping, Kano-model and root cause analysis, are used.
The study reveals, that the product development process value creation is based on identifying the customer’s needs and requirements as well as short process lead time. By eliminating waste in the process, it is possible to decrease the process lead time. According to this research, missing and changing requirements as well as lack of resources and rework due to the insufficient communication or defects prevents the process value creation the most. Based on the findings of the study, the thesis gives recommendations for improved value creation. Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia tuotekehitysprosessin arvonluontia kansainvälisesti toimivassa teollisuusalan yrityksessä. Työssä tutkitaan, mikä on tuotekehitysprosessin tuottama arvo ja mitkä ovat mahdollisia arvontuoton esteitä. Tämän lisäksi tavoitteena on antaa ehdotuksia siitä, kuinka prosessin arvontuottoa voitaisiin tehostaa sekä mitata.
Tutkimus on toteutettu yksittäisenä tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty kirjallisuuskatsauksen lisäksi haastatteluilla, työpajatyöskentelyllä sekä yrityksen arkistoimaa dataa hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy lean- johtamisfilosofiaan sekä sen soveltamiseen tuotekehityksessä. Lean tuotekehityksen tavoitteena on maksimoida asiakasarvon luonti ja eliminoida prosessin hukat. Tutkimuksessa käytetään lean-työkaluja, mukaan lukien SIPOC, arvovirtakartoitus, Kano-malli ja juurisyyanalyysi.
Tuotekehitysprosessin arvonluonti muodostuu asiakkaan tarpeiden kuuntelemisesta ja niiden muuttamisesta tuotteen vaatimuksiksi sekä prosessin lyhyestä läpimenoajasta. Prosessin hukkia eliminoimalla on mahdollista lyhentää prosessin läpimenoaikaa. Tutkimustulosten perusteella arvontuoton suurimmat esteet ovat muuttuvat ja lisääntyvät tuotevaatimukset, resurssien hallinta ja niiden puute sekä asioiden korjaaminen johtuen huonosta kommunikaatiosta tai virheistä. Kehitysehdotusten avulla on tarkoitus tehostaa prosessin arvon tuottamista.
This research is done as a single case study for a manufacturing company operating in high technology industry, on a global scale. In addition to collecting research material from the existing literature, interviews, workshop and archived data are used. The thesis’s theoretical framework focuses on lean management and how it can be applied in product development environment. The aim of the lean product development is to maximize value creation and eliminate waste in the process. Lean tools, such as SIPOC, Value Stream Mapping, Kano-model and root cause analysis, are used.
The study reveals, that the product development process value creation is based on identifying the customer’s needs and requirements as well as short process lead time. By eliminating waste in the process, it is possible to decrease the process lead time. According to this research, missing and changing requirements as well as lack of resources and rework due to the insufficient communication or defects prevents the process value creation the most. Based on the findings of the study, the thesis gives recommendations for improved value creation.
Tutkimus on toteutettu yksittäisenä tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto on kerätty kirjallisuuskatsauksen lisäksi haastatteluilla, työpajatyöskentelyllä sekä yrityksen arkistoimaa dataa hyödyntäen. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy lean- johtamisfilosofiaan sekä sen soveltamiseen tuotekehityksessä. Lean tuotekehityksen tavoitteena on maksimoida asiakasarvon luonti ja eliminoida prosessin hukat. Tutkimuksessa käytetään lean-työkaluja, mukaan lukien SIPOC, arvovirtakartoitus, Kano-malli ja juurisyyanalyysi.
Tuotekehitysprosessin arvonluonti muodostuu asiakkaan tarpeiden kuuntelemisesta ja niiden muuttamisesta tuotteen vaatimuksiksi sekä prosessin lyhyestä läpimenoajasta. Prosessin hukkia eliminoimalla on mahdollista lyhentää prosessin läpimenoaikaa. Tutkimustulosten perusteella arvontuoton suurimmat esteet ovat muuttuvat ja lisääntyvät tuotevaatimukset, resurssien hallinta ja niiden puute sekä asioiden korjaaminen johtuen huonosta kommunikaatiosta tai virheistä. Kehitysehdotusten avulla on tarkoitus tehostaa prosessin arvon tuottamista.