Sosiaalisen taustan yhteys kouluun kiinnittymisessä peruskoulun päättöluokkalaisilla
Lehti, Juha (2019-10-03)
Sosiaalisen taustan yhteys kouluun kiinnittymisessä peruskoulun päättöluokkalaisilla
Lehti, Juha
(03.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438218
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438218
Tiivistelmä
Suomalaisen koulutuspolitiikan vallitsevana eetoksena on jo pitkään toiminut koulutuk-sellisen tasa- arvon tavoittelu. Tasa-arvon tavoittelulla on pyritty tasoittamaan oppilaiden koulunkäyntiin liittyviä eroja. Tasa-arvon tavoittelusta huolimatta oppilaan perhetausta näyttää kuitenkin edelleen olevan yhteydessä koulutukselliseen menestymiseen, sekä koulunkäyntiin liittyviin asenteisiin. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella sosiaali-sen taustan yhteyttä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Tutkielmassa haettiin vastausta kysymykseen; miten oppilaan sosiaalinen tausta on yhteydessä behavioraaliseen, emotio-naaliseen sekä kognitiiviseen kiinnittymiseen.
Tutkimuskohteena olivat Turun seutukunnan 9. luokkalaiset oppilaat. Aineisto oli kerätty kyselylomakkeella vuonna 2014 kahdestatoista Turun seutukunnan yläkoulusta. Aineis-tossa oli mukana 1058 oppilasta, eli 42,5 % kaikista Turun seutukunnan päättöluokkalai-sista, josta poikien osuus oli 50,8 % ja tyttöjen 49,2 %. Muuttujien välisiä yhteyksiä ana-lysoitiin riippumattomien otosten t-testin, sekä yksi- ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Koulunkäynnin yhteydet perhetaustaan ja sukupuoleen osoittautuivat merkitseviksi. Äi-din ja isän koulutustaso oli yhteydessä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi analyy-sit osoittivat koulunkäynnin olevan sukupuolittunutta. Tulokset perhetaustan ja sukupuol-ten välisistä eroista tuovat esiin asioita, joista on hyödyllistä keskustella silloin kun etsi-tään tekijöitä, joilla koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä siirretään sukupolvelta toiselle.
Tutkimuskohteena olivat Turun seutukunnan 9. luokkalaiset oppilaat. Aineisto oli kerätty kyselylomakkeella vuonna 2014 kahdestatoista Turun seutukunnan yläkoulusta. Aineis-tossa oli mukana 1058 oppilasta, eli 42,5 % kaikista Turun seutukunnan päättöluokkalai-sista, josta poikien osuus oli 50,8 % ja tyttöjen 49,2 %. Muuttujien välisiä yhteyksiä ana-lysoitiin riippumattomien otosten t-testin, sekä yksi- ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla.
Koulunkäynnin yhteydet perhetaustaan ja sukupuoleen osoittautuivat merkitseviksi. Äi-din ja isän koulutustaso oli yhteydessä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi analyy-sit osoittivat koulunkäynnin olevan sukupuolittunutta. Tulokset perhetaustan ja sukupuol-ten välisistä eroista tuovat esiin asioita, joista on hyödyllistä keskustella silloin kun etsi-tään tekijöitä, joilla koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä siirretään sukupolvelta toiselle.