Suomalaisen yksilöurheilijan brändiarvon määräytyminen yritysten näkökulmasta
Lindblom, Jarno (2019)
Diplomityö
Lindblom, Jarno
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100330986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100330986
Tiivistelmä
Sponsorointiyhteistyö näyttelee merkittävää roolia niin yksilöurheilijoiden, kuin lajiliittojenkin taloudellista tilannetta tarkasteltaessa. Sponsoroinnilla on Suomessa vahvat perinteet ja oikein käytettynä urheilun sponsorointi on yksi parhaista keinoista yhdistää yrityksen brändin vastuullisuustyö, markkinointi, myynti sekä henkilöstö-, sidosryhmä- ja asiakassuhteiden hoito yhden teeman ja kattotarinan alle.
Sponsorointiin sisältyy yrityksen näkökulmasta yleensä jokin yrityksen liiketoimintaa kehittävä tavoite. Urheilusponsorointiyhteistyön tarkoitus ja tavoitteet vaihtelevat kuitenkin yrityksittäin. Tavoitteisiin vaikuttavat niin yrityksen toimiala, kuin tavoiteltava kohderyhmäkin. Myös sponsorointikohteiden valinta ja siihen vaikuttavat tekijät ovat täysin yrityskohtaisia. Yksilöurheilijan henkilöbrändi on suuressa osassa sponsoriyhteistyösopimuksien syntymisen kannalta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä seikat vaikuttavat urheilijan ja sponsoroivan yrityksen välillä syntyvään sponsorointiyhteistyösopimukseen ja toisaalta kuinka urheilija voi omalla toiminnallaan edesauttaa yhteistyösopimuksen syntymistä. Työssä tarkastellaan erityisesti urheilijan henkilöbrändin vaikutusta sponsorointiyhteistyösopimuksen syntymiseen, sekä henkilöbrändin luomisen prosessia urheilijan näkökulmasta. Työn lopputuloksena on yhtäältä esitys nykyajan yritysten vaatimuksista sponsorointiyhteistyön muodostumiselle yrityksen ja yksilöurheilijan välille, sekä toisaalta esitys käytännön toimenpiteistä, joiden avulla suomalainen yksilöurheilija voi edesauttaa sponsorointiyhteistyösopimuksiensa syntymistä. Sponsorship collaboration plays a significant role in the lives of individual athletes as well as in the financial practice of governing bodies.
Sports sponsorship has a strong tradition in Finland and, if used correctly, it is one of the best ways to intertwine the company’s brand responsibility, sales and marketing as well as HR-, stakeholder- and customer relation management.
Usually when considering sponsorship the company is aiming to evolve itself or its operations in some way. The means and motives differ though with various companies. It is dependent on the industry in question as well as the intended target group. In addition, also the choice of partner in sponsorship carries great weight. For example, the personal brand of the athlete plays an enormous role when sponsorship agreements are being formed.
The aim of this study was to research which aspects affect formed agreements and on the other hand how the athlete him-/herself can contribute to this. Especially the personal brand point of view was addressed as well as the creation of such.
The outcome of this study depicts the requirements companies today have regarding sponsorship agreements. I have included practical measures to assist Finnish athletes in achieving satisfying and purposeful sponsorship collaborations.
Sponsorointiin sisältyy yrityksen näkökulmasta yleensä jokin yrityksen liiketoimintaa kehittävä tavoite. Urheilusponsorointiyhteistyön tarkoitus ja tavoitteet vaihtelevat kuitenkin yrityksittäin. Tavoitteisiin vaikuttavat niin yrityksen toimiala, kuin tavoiteltava kohderyhmäkin. Myös sponsorointikohteiden valinta ja siihen vaikuttavat tekijät ovat täysin yrityskohtaisia. Yksilöurheilijan henkilöbrändi on suuressa osassa sponsoriyhteistyösopimuksien syntymisen kannalta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä seikat vaikuttavat urheilijan ja sponsoroivan yrityksen välillä syntyvään sponsorointiyhteistyösopimukseen ja toisaalta kuinka urheilija voi omalla toiminnallaan edesauttaa yhteistyösopimuksen syntymistä. Työssä tarkastellaan erityisesti urheilijan henkilöbrändin vaikutusta sponsorointiyhteistyösopimuksen syntymiseen, sekä henkilöbrändin luomisen prosessia urheilijan näkökulmasta. Työn lopputuloksena on yhtäältä esitys nykyajan yritysten vaatimuksista sponsorointiyhteistyön muodostumiselle yrityksen ja yksilöurheilijan välille, sekä toisaalta esitys käytännön toimenpiteistä, joiden avulla suomalainen yksilöurheilija voi edesauttaa sponsorointiyhteistyösopimuksiensa syntymistä.
Sports sponsorship has a strong tradition in Finland and, if used correctly, it is one of the best ways to intertwine the company’s brand responsibility, sales and marketing as well as HR-, stakeholder- and customer relation management.
Usually when considering sponsorship the company is aiming to evolve itself or its operations in some way. The means and motives differ though with various companies. It is dependent on the industry in question as well as the intended target group. In addition, also the choice of partner in sponsorship carries great weight. For example, the personal brand of the athlete plays an enormous role when sponsorship agreements are being formed.
The aim of this study was to research which aspects affect formed agreements and on the other hand how the athlete him-/herself can contribute to this. Especially the personal brand point of view was addressed as well as the creation of such.
The outcome of this study depicts the requirements companies today have regarding sponsorship agreements. I have included practical measures to assist Finnish athletes in achieving satisfying and purposeful sponsorship collaborations.