Toiminnansuunnittelu kuljetusliiketoiminnassa
Salminen, Johannes (2019)
Kandidaatintyö
Salminen, Johannes
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100230821
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100230821
Tiivistelmä
Suomen kaltaisessa laajassa, mutta harvaan asutussa valtiossa, jossa teollisuus ja
asutus on vain tietyille alueille keskittynyttä, on logistiikan ja kuljetuspalveluiden
merkitys suuri. Tämän kandidaatintyön tavoite on selvittää kuljetusliikkeiden
toiminnansuunnittelun roolia sekä tarkastella sen erityispiirteitä.
Työssä toiminnansuunnittelua tarkastellaan strategiselta ja operatiiviselta
suunnalta. Kirjallisuusmateriaalista havaittiin, että strategisessa suunnittelussa
pyritään vaikuttamaan kuljetusliikkeen kilpailukykyyn ja luodaan edellytyksiä
päivittäiselle toiminnalle. Lisäksi kapasiteetin olemassaolosta tehdään tarvittavat
päätökset. Operatiivinen suunnittelu puolestaan voidaan jakaa kolmeen osaan
aikahorisontin perusteella, joihin sisältyy aikataulutusta, reititystä ja
kuormansuunnittelua. Operatiivisen toiminnansuunnittelu myös todettiin olevan
kapasiteetin hallintaa ja käyttöä strategisten päätösten toteuttamiseksi.
Kandidaatintyössä on pyritty myös selvittämään kuljetusliiketoiminnan suurimmat
trendit ja muutoslinjat, joista käsittelyyn valittiin vihreä logistiikka sekä logistiikan
ulkoistaminen. Vihreä logistiikka tuo toiminnansuunnitteluun lähinnä vain yhden
näkökulman lisää, mutta logistiikan ulkoistamisen voi todeta monimutkaistavan
toiminnansuunnittelua, sillä toiminnansuunnittelu on erilaista verkoston eri
toimijoilla.
asutus on vain tietyille alueille keskittynyttä, on logistiikan ja kuljetuspalveluiden
merkitys suuri. Tämän kandidaatintyön tavoite on selvittää kuljetusliikkeiden
toiminnansuunnittelun roolia sekä tarkastella sen erityispiirteitä.
Työssä toiminnansuunnittelua tarkastellaan strategiselta ja operatiiviselta
suunnalta. Kirjallisuusmateriaalista havaittiin, että strategisessa suunnittelussa
pyritään vaikuttamaan kuljetusliikkeen kilpailukykyyn ja luodaan edellytyksiä
päivittäiselle toiminnalle. Lisäksi kapasiteetin olemassaolosta tehdään tarvittavat
päätökset. Operatiivinen suunnittelu puolestaan voidaan jakaa kolmeen osaan
aikahorisontin perusteella, joihin sisältyy aikataulutusta, reititystä ja
kuormansuunnittelua. Operatiivisen toiminnansuunnittelu myös todettiin olevan
kapasiteetin hallintaa ja käyttöä strategisten päätösten toteuttamiseksi.
Kandidaatintyössä on pyritty myös selvittämään kuljetusliiketoiminnan suurimmat
trendit ja muutoslinjat, joista käsittelyyn valittiin vihreä logistiikka sekä logistiikan
ulkoistaminen. Vihreä logistiikka tuo toiminnansuunnitteluun lähinnä vain yhden
näkökulman lisää, mutta logistiikan ulkoistamisen voi todeta monimutkaistavan
toiminnansuunnittelua, sillä toiminnansuunnittelu on erilaista verkoston eri
toimijoilla.