Åttondeklassares visuella läskunnighet : En analys av elevers tolkningsarbete av Shaun Tans grafiska roman Ankomsten
Andersson, Hanna-Madeleine (2019)
Andersson, Hanna-Madeleine
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130686
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130686
Tiivistelmä
I avhandlingen undersöks åttondeklassares visuella läskunnighet, genom att analysera elevtexter som skrivits när elever tolkat och skrivit om den grafiska romanen Ankomsten av Shaun Tan. Eleverna har läst Ankomsten och utifrån den svarat på tolkningsfrågor samt skrivit en sammanhängande, narrativ text utifrån de bilder de analyserat i boken.
I avhandlingen tar jag fasta på tre olika huvuddelar. Inledningsvis analyserar jag hur eleverna tolkar tidsgången i den grafiska romanen. Jag ser på ifall de uppfattat den tid som passerar på olika ställen i boken, samt om de har bildförankrade tolkningar. Därefter undersöker jag hur eleverna uppfattat symboliken i boken genom ett par nedslag som representerar Shaun Tans litterära stil. Här undersöker jag hur eleverna tolkat symboliken, huruvida de ansett symbolerna vara bokstavliga eller helt enkelt symboliska.
I det tredje analyskapitlet funderar jag på hur eleverna kommenterat de filmatiska grepp som Tan använder sig av. Jag ser på om de uppfattat de stilistiska medel som finns i romanen, samt hur de parvis plockat ut exempel i sina analysuppgifter. Analysen i avhandlingen utgår från citat ur elevtexterna, vilka utgör materialet för avhandlingen. Utifrån detta analyseras hur bildförankrade elevernas texter är, samt ifall tidigare forskning visat på samma saker som denna avhandling gör.
I avhandlingen tar jag fasta på tre olika huvuddelar. Inledningsvis analyserar jag hur eleverna tolkar tidsgången i den grafiska romanen. Jag ser på ifall de uppfattat den tid som passerar på olika ställen i boken, samt om de har bildförankrade tolkningar. Därefter undersöker jag hur eleverna uppfattat symboliken i boken genom ett par nedslag som representerar Shaun Tans litterära stil. Här undersöker jag hur eleverna tolkat symboliken, huruvida de ansett symbolerna vara bokstavliga eller helt enkelt symboliska.
I det tredje analyskapitlet funderar jag på hur eleverna kommenterat de filmatiska grepp som Tan använder sig av. Jag ser på om de uppfattat de stilistiska medel som finns i romanen, samt hur de parvis plockat ut exempel i sina analysuppgifter. Analysen i avhandlingen utgår från citat ur elevtexterna, vilka utgör materialet för avhandlingen. Utifrån detta analyseras hur bildförankrade elevernas texter är, samt ifall tidigare forskning visat på samma saker som denna avhandling gör.