Listautumisen motiivit, tavoitteet ja niiden saavuttaminen finanssialalla
Riedler, Larissa (2019)
Kandidaatintutkielma
Riedler, Larissa
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090927468
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090927468
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella finanssialan yrityksen pörssiin listautumisen taustalla olevia motiiveja ja motiiveista muodostuneita tavoitteita, sekä näiden tavoitteiden saavuttamista ja listautumisen onnistumista. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto tutkielmaan on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla, sekä kohdeyrityksen julkaisemista dokumenteista. Dokumentit, joita tutkielman aineistossa on hyödynnetty, ovat kaikki julkisia ja löytyvät kohdeyrityksen verkkosivuilta.
Tutkielmassa on hyödynnetty aiempia tutkimuksia, joita aiheesta on tehty ja niiden pohjalta on muodostettu tutkielmalle teoreettinen viitekehys. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitetty listautumisen taustalla olevia mahdollisia motiiveja. Tutkielman toisessa kappaleessa on käyty läpi myös listautumisprosessia ja listautumisen tuomia muutoksia yhtiön toimintaan.
Tutkielman tuloksena saatiin finanssialan yrityksen listautumisen taustalla oleviksi motiiveiksi kolmeen pääkategoriaan jaettavissa olevat motiivit: taloudelliset motiivit, imagomotiivit ja muut motiivit. Yrityksen sisällä oltiin melko yhtenäisiä motiiveista pääpiirteittäin, mutta niiden taustalla olevissa tavoitteissa oli pieniä eroavaisuuksia. Kaiken kaikkiaan yrityksessä listautumista pidettiin onnistuneena ja tavoitteet oli suurimmaksi osaksi saavutettu. The aim of this Bachelor’s thesis is to find the motives and goals behind an initial public offering (IPO) done by a company in the financial sector and to see whether or not these goals were reached by the company doing the IPO. The used method of analysis in this thesis is qualitative. The data used in this thesis was collected via semistructured interviews and by going through documents published by the researched company. The documents were all public and can be found on the company’s website.
Existing research on IPO’s was used in the making of the theoretical framework for the thesis. The theoretical framework showcases the different motives behind an IPO. The second chapter of the thesis also showcases the process of an IPO and the changes that an IPO requires in a company.
As the result of this thesis we found out that the motives behind an IPO for a company in the financial sector can be divided into three main categories: financial motives, image related motives and other motives. Within the company there was a mutual understanding of what the main motives where, but there where small differences in the goals that came from the motives. All in all the company agreed that the IPO was a success and they achieved most goals.
Tutkielmassa on hyödynnetty aiempia tutkimuksia, joita aiheesta on tehty ja niiden pohjalta on muodostettu tutkielmalle teoreettinen viitekehys. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitetty listautumisen taustalla olevia mahdollisia motiiveja. Tutkielman toisessa kappaleessa on käyty läpi myös listautumisprosessia ja listautumisen tuomia muutoksia yhtiön toimintaan.
Tutkielman tuloksena saatiin finanssialan yrityksen listautumisen taustalla oleviksi motiiveiksi kolmeen pääkategoriaan jaettavissa olevat motiivit: taloudelliset motiivit, imagomotiivit ja muut motiivit. Yrityksen sisällä oltiin melko yhtenäisiä motiiveista pääpiirteittäin, mutta niiden taustalla olevissa tavoitteissa oli pieniä eroavaisuuksia. Kaiken kaikkiaan yrityksessä listautumista pidettiin onnistuneena ja tavoitteet oli suurimmaksi osaksi saavutettu.
Existing research on IPO’s was used in the making of the theoretical framework for the thesis. The theoretical framework showcases the different motives behind an IPO. The second chapter of the thesis also showcases the process of an IPO and the changes that an IPO requires in a company.
As the result of this thesis we found out that the motives behind an IPO for a company in the financial sector can be divided into three main categories: financial motives, image related motives and other motives. Within the company there was a mutual understanding of what the main motives where, but there where small differences in the goals that came from the motives. All in all the company agreed that the IPO was a success and they achieved most goals.