Sähköautokannan lisäämisen haasteita
Holopainen, Teemu (2019)
Kandidaatintyö
Holopainen, Teemu
2019
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081424139
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081424139
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan sähköautojen määrän lisäämiseen liittyviä haasteita. Olennaisia kysymyksiä kasvavan sähköautokannan myötä ovat sähkön riittävyys, tarvittavien latauspisteiden määrä ja sijoittelu sekä latausverkoston rahoitus ja toteutus.
Sähköautolla tarkoitetaan tässä työssä sähköä käyttövoimanaan käyttävää henkilöautoa – puhutaan ns. täyssähköautosta. Työssä käsitellään pääosin täyssähköautoja. Työssä rajaudutaan tarkastelemaan Suomea.
Sähköautokannan kasvattamiselle on asetettu haasteelliset tavoitteet. Sähköautoja halutaan lisätä vähentämään liikenteen päästöjä. Sähköauto on ekologisempi kuin polttomoottoriauto, kunhan akkuihin ladattava sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla.
Sähköautojen määrä on lähtenyt kasvamaan 2010-luvun aikana. Sähköautojen osuus kokonaisautokannasta on kuitenkin pieni. Muutosta hidastavat monet asiat, kuten taloudelliset tekijät ja ihmisten asenteet. Myös isojen toimijoiden, kuten öljy-yhtiöiden ja autovalmistajien omat intressit voivat jarruttaa muutosta. Latauspisteiden riittävyys kasvavalle sähköautokannalle on haasteellista. Keskustelu latauspisteiden toteuttamisesta ja palveluntarjoajien rooleista on jäänyt vähäiseksi. Tiedon puute sähköautoilun nykytilasta ja tulevaisuudesta on osaltaan hidastamassa tavoitteiden saavuttamista.
Sähköautolla tarkoitetaan tässä työssä sähköä käyttövoimanaan käyttävää henkilöautoa – puhutaan ns. täyssähköautosta. Työssä käsitellään pääosin täyssähköautoja. Työssä rajaudutaan tarkastelemaan Suomea.
Sähköautokannan kasvattamiselle on asetettu haasteelliset tavoitteet. Sähköautoja halutaan lisätä vähentämään liikenteen päästöjä. Sähköauto on ekologisempi kuin polttomoottoriauto, kunhan akkuihin ladattava sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla.
Sähköautojen määrä on lähtenyt kasvamaan 2010-luvun aikana. Sähköautojen osuus kokonaisautokannasta on kuitenkin pieni. Muutosta hidastavat monet asiat, kuten taloudelliset tekijät ja ihmisten asenteet. Myös isojen toimijoiden, kuten öljy-yhtiöiden ja autovalmistajien omat intressit voivat jarruttaa muutosta. Latauspisteiden riittävyys kasvavalle sähköautokannalle on haasteellista. Keskustelu latauspisteiden toteuttamisesta ja palveluntarjoajien rooleista on jäänyt vähäiseksi. Tiedon puute sähköautoilun nykytilasta ja tulevaisuudesta on osaltaan hidastamassa tavoitteiden saavuttamista.