Yliopiston hakijamarkkinoinnin kehittäminen : case LUT
Tanner, Visa (2016)
Kandidaatintutkielma
Tanner, Visa
2016
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081424137
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081424137
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on löytää keinoja yliopiston (LUT) hakijamarkkinoinnin kehittämiseen. Tutkimus on suoritettu kvantitatiivisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimuksen aineistona on tietoja Lappeenrannan teknillisen yliopiston LUT School of Energy Systemsiin (LES) hakeneiden henkilöiden taustoista sekä valintakokeista. Teoriaosuudessa käyn läpi yliopistojen rahoitusta Suomessa ja aikaisempia tutkimuksia markkinoinnin ja muiden tekijöiden vaikutuksista hakijoiden päätöksiin. Tutkimuksen empiirinen osio sisältää aineiston kuvailevaa analyysiä tärkeimpien muuttujien osalta. Pyrkimyksenä on muodostaa kokonaiskuva siitä, mitkä tekijät vaikuttavat LES:in menestykseen hakijamarkkinoilla. Tuloksissa erityisesti hakuprioriteetin tärkeys korostui. Matalammalla prioriteetilla hakeneet ottivat LES:istä paikan vastaan vain harvoin. Myös aloituspisteillä ja valintakokeiden pistemäärillä oli selkeä yhteys prioriteettiin. Henkilöt, joilla prioriteetti oli korkeampi, olivat yleisesti ottaen heikompia pisteitä saaneita. Tutkimuksessa löytyi selviä tilastollisia eroavaisuuksia myös eri koulutusohjelmien prioriteeteissa ja pistemäärissä. Kaikille yhteistä oli se, että muihin teknillisiin yliopistoihin verrattuna niiden menestyminen oli heikkoa. Object of this bachelor’s thesis is to find ways to improve the marketing of university (LUT) for new applicants. The research is made using quantitative methods. As a research data I have information about the applicants of Lappeenranta University of Technologys School of Energy Systems. Data contains information about applicants backgrounds as well as entrance exam points. In theory part I will cover financing of universities in Finland as well as previous research about effects of marketing and other factors in applicants choice of university. The empirical part of the study includes descriptive data analysis of the main variables. The aim is to create an overview of which factors affect the success of LES in applicant markets. The results highlighted the importance of application priority. Lower priority applicants started studies at LES rarely. Also the number of points in entrance examination had clear connection with priority. People who had prioritized LES higher, had generally fewer points in total. There were statistically significant differences between different study programs of LES on how priorities and exam points were divided. Common for each was that success compared to other technical universities was weak.