Tunnistamaton hävikki päivittäistavarakaupan lihaosastolla
Kuusisalo, Oskari (2019)
Kandidaatintutkielma
Kuusisalo, Oskari
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072923220
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072923220
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on päivittäistavarakaupan lihaosastolla syntyvän tunnistamattoman hävikin syyt ja sen vaikutus kannattavuuteen. Tähän päästäkseen jouduttiin tutkimaan sekä kannattavuuteen liittyviä tekijöitä, tunnistamattoman hävikin syntymisen syitä sekä keinoja vähentää sitä.
Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimi keskisuuri hypermarketti, jonka lihaosaston kannattavuutta halutaan parantaa. Tutkielma koskee aihetta, koska lihaosastojen kannattavuus on yleisesti haastavaa, ja tunnistamattoman hävikin osuus osastolla on tavallisesti suuri. Tunnistamattomasta hävikistä ei juuri ole teoriakirjallisuutta, mutta kannattavuudesta ja tunnistetusta hävikistä sitä löytyy. Tämän takia tutkimus tukeutuu vahvasti haastatteluihin. Näitä suoritettiin eri tahoille, mitkä ovat kytköksissä lihaosastoon.
Tutkimuksessa kävi ilmi monia kannattavuuteen liittyviä seikkoja, mutta tärkeimpänä niistä on myynnin saaminen, henkilökunnan ammattitaito, myyntiprosessit sekä yleistä lihan kulutuksen trendiä vastaan taisteleminen innovatiivisuudella. Tunnistamatonta hävikkiä nähtiin aiheutuvan eniten käsittely-, neste- ja kuivumishävikistä, varkauksista, toimitusvirheistä sekä puutteellisesta kirjaamisesta. Haastatteluiden pohjalta saatiin myös kehitettyä ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin. The point of this study is to find out the reasons behind unknown loss in retail meat department and how it affects the profitability of the department. This examination also aims to find ways to minimize this unknown loss.
The target company for the study is a middle-sized retail store, and the study is aiming to improve its profitability by cutting the amount of unknown loss. This subject is important, due to the fact that many retail meat departments are struggling with profitability and many of them plenty of unknown loss compared to other retail departments. There is not a lot of theory committed to unknown loss in food retail, and that’s why this study is heavily based on the interviews of people and organizations possibly related to retail meat department unknown loss.
The most important findings of profitability had to do with improving sales, personnel professional abilities, sales processes and fighting against general degreasing trend of meat consumption. Most important causes of unknown loss seemed to be handling-, liquid- and drying loss, retail crime, shipment errors and insufficient registering of losses.
Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimi keskisuuri hypermarketti, jonka lihaosaston kannattavuutta halutaan parantaa. Tutkielma koskee aihetta, koska lihaosastojen kannattavuus on yleisesti haastavaa, ja tunnistamattoman hävikin osuus osastolla on tavallisesti suuri. Tunnistamattomasta hävikistä ei juuri ole teoriakirjallisuutta, mutta kannattavuudesta ja tunnistetusta hävikistä sitä löytyy. Tämän takia tutkimus tukeutuu vahvasti haastatteluihin. Näitä suoritettiin eri tahoille, mitkä ovat kytköksissä lihaosastoon.
Tutkimuksessa kävi ilmi monia kannattavuuteen liittyviä seikkoja, mutta tärkeimpänä niistä on myynnin saaminen, henkilökunnan ammattitaito, myyntiprosessit sekä yleistä lihan kulutuksen trendiä vastaan taisteleminen innovatiivisuudella. Tunnistamatonta hävikkiä nähtiin aiheutuvan eniten käsittely-, neste- ja kuivumishävikistä, varkauksista, toimitusvirheistä sekä puutteellisesta kirjaamisesta. Haastatteluiden pohjalta saatiin myös kehitettyä ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin.
The target company for the study is a middle-sized retail store, and the study is aiming to improve its profitability by cutting the amount of unknown loss. This subject is important, due to the fact that many retail meat departments are struggling with profitability and many of them plenty of unknown loss compared to other retail departments. There is not a lot of theory committed to unknown loss in food retail, and that’s why this study is heavily based on the interviews of people and organizations possibly related to retail meat department unknown loss.
The most important findings of profitability had to do with improving sales, personnel professional abilities, sales processes and fighting against general degreasing trend of meat consumption. Most important causes of unknown loss seemed to be handling-, liquid- and drying loss, retail crime, shipment errors and insufficient registering of losses.