Teknologiapalveluiden tuotteistaminen pienissä IT-palveluyrityksissä
Aurelius, Jari (2019)
Kandidaatintyö
Aurelius, Jari
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622108
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062622108
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään palveluiden tuotteistamista erityisesti pienempien IT-palveluyritysten näkökulmasta. Aihetta lähestytään käymällä läpi IT-palvelumarkkinaa tilastojen valossa Suomessa ja maailmalla yleisesti sekä tutkimalla minkälaiset palvelut nähdään ajankohtaisiksi. Tutkimus sivuaa hieman palvelukehittämistä ja palvelumuotoilua. IT-palveluiden tuotteistamiseen liittyviä asioita ja tuotteistamisprosessia selvitetään yleisellä tasolla. Työ käsittelee tuotteistamiseen liittyvää problematiikkaa ja tuotteistamisen ajoittamista oikein yrityksen kasvuvaiheen mukaan. IT-palveluyritykset saattavat kasvaa hyvin nopeasti sopivan liiketoimintamallin löydyttyä ja useimmat työssä käsitellyt asiat soveltuvat sellaisinaan yrityksille niiden koosta riippumatta.
Tutkimuksen tuloksena on havaittu että tuotteistaminen standardoi palvelun. Yritys joka tuottaa vain yhtä palvelua lähtökohtaisesti kehittää tätä palvelua jatkuvasti. Standardoiminen kannattaa yleensä tehdä vasta siinä vaiheessa kun palvelu ei ole enää nopean muutoksen vaiheessa.
Tutkimuksen löydösten mukaan organisaatiot kykenevät markkinoimaan, myymään ja tuottamaan standardoituja palveluita tehokkaammin ja tasalaatuisemmin. Tuotteistettujen palveluiden arvo näkyy helppona ostettavuutena asiakkaille ja helpompana myytävyytenä palveluiden tuottajille. Tuotteistetun palvelun katteellisuuden seuranta on helpompaa. Usein myös palveluiden tuottamisen kustannukset ovat alhaisemmat standardoiduissa palveluissa josta helposti seuraa tuotettujen palveluiden katteiden paraneminen.
Mitä suuremmalle yleisölle ja mitä useamman kerran eri toimintoja toistetaan sen suuremman hyödyn palveluiden tuotteistamisesta saa. Jos standardoimisella päästään myös virheiden määrän vähenemiseen palvelun elinkaaressa, se vähentää koko organisaation palvelutuotannon hukkaa. Näiden summana pienikin yritys voi kilpailla markkinassa suurempia yrityksiä vastaan.
Kykenemällä myymään enemmän mutta vähäisemmällä tuotannon tekijöiden määrällä ja paremmalla palvelun laadulla voidaan saavuttaa selvää kilpailuetua sekä toiminnan katteen että asiakastyytyväisyyden kautta.
Työn sisältö pohjautuu kirjallisuustutkimukseen, ajantasaisiin tilastoihin ja kirjoittajan noin 20 vuoden omakohtaiseen työkokemukseen aiheen parissa työskentelystä.
Tutkimuksen tuloksena on havaittu että tuotteistaminen standardoi palvelun. Yritys joka tuottaa vain yhtä palvelua lähtökohtaisesti kehittää tätä palvelua jatkuvasti. Standardoiminen kannattaa yleensä tehdä vasta siinä vaiheessa kun palvelu ei ole enää nopean muutoksen vaiheessa.
Tutkimuksen löydösten mukaan organisaatiot kykenevät markkinoimaan, myymään ja tuottamaan standardoituja palveluita tehokkaammin ja tasalaatuisemmin. Tuotteistettujen palveluiden arvo näkyy helppona ostettavuutena asiakkaille ja helpompana myytävyytenä palveluiden tuottajille. Tuotteistetun palvelun katteellisuuden seuranta on helpompaa. Usein myös palveluiden tuottamisen kustannukset ovat alhaisemmat standardoiduissa palveluissa josta helposti seuraa tuotettujen palveluiden katteiden paraneminen.
Mitä suuremmalle yleisölle ja mitä useamman kerran eri toimintoja toistetaan sen suuremman hyödyn palveluiden tuotteistamisesta saa. Jos standardoimisella päästään myös virheiden määrän vähenemiseen palvelun elinkaaressa, se vähentää koko organisaation palvelutuotannon hukkaa. Näiden summana pienikin yritys voi kilpailla markkinassa suurempia yrityksiä vastaan.
Kykenemällä myymään enemmän mutta vähäisemmällä tuotannon tekijöiden määrällä ja paremmalla palvelun laadulla voidaan saavuttaa selvää kilpailuetua sekä toiminnan katteen että asiakastyytyväisyyden kautta.
Työn sisältö pohjautuu kirjallisuustutkimukseen, ajantasaisiin tilastoihin ja kirjoittajan noin 20 vuoden omakohtaiseen työkokemukseen aiheen parissa työskentelystä.