Ylivoimaista hyötyä ja arvovalintoja: suoriutumisen mittaaminen ja arviointi S-ryhmän osuuskaupoissa
Silonsaari, Niko (2019)
Pro gradu -tutkielma
Silonsaari, Niko
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720783
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061720783
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ja kuvata asiakasomisteisen osuuskunnan suoriutumisen mittaamista ja arviointia taloudellisen jäsenhyödyn näkökulmasta sekä kuvata mittaamiseen liittyviä ongelmakohtia ja sitä, kuinka osuuskaupan suoriutumisen mittaamista voidaan kehittää.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun kysymysrungon avulla haastattelemalla S-ryhmän liikkeenjohtoa neljässä alueosuuskaupassa sekä keskusliike SOK:ssa. Tutkimus noudatti abduktiivista lähestymistapaa ja tutkimuksen teoreettisessa osassa tutkimusongelmaa lähestyttiin osuuskunnan jäsenkeskeisen luonteen, toiminnan tarkoituksen sekä osuuskunnan tuottaman taloudellisrationaalisen hyödyn avulla. Aineisto on analysoitu Gioia-metodia käyttäen.
Osuuskaupan suoriutumisen mittaamisen ja arvioinnin keskeisimmäksi haasteeksi tunnistettiin taloudellisen hyödyn jakamistapojen moninaisuus sekä osuuskaupan jäsenkeskeinen toiminnan tarkoitus yhdistettynä toiminnan läpinäkymättömyyteen, jonka seurauksena osuuskaupan nähdään tekevän monia arvovalintoja hyödyn jakamisen tapojen suhteen. Yksittäisen jäsenen saaman taloudellisen hyödyn laskemisen sijaan mittaamisessa tulisi keskittyä kilpailukykyisyyttä ja jäsenhyötyä mittaaviin aggregaattitason mittareihin, joita tulisi tarkastella myös alueellisesti. Samalla hyötytarjoaman läpinäkyvyyttä tulisi lisätä, jotta taloudellista jäsenhyötyä voidaan yhtäältä mitata koko osuuskaupan toiminnan tasolla ja toisaalta käydä keskustelu siitä, vastaavatko toiminta ja hyötytarjoama jäsenten tarpeita. The objective of this thesis was to understand and describe performance measurement in consumer co-operatives from financial member value point of view. Furthermore, this thesis evaluates challenges related to co-operative store’s performance measurement and proposes some possible improvements for the same. Empirical part of this study was employed as qualitative research. The data was collected in the form of semi-structured interviews with the management of S- group at four regional co-operative stores and the central organization SOK. The study followed an abductive approach, and member-centricity, co-operative purpose and economic rational benefits provided by the co-operative served as theoretical perspectives. The data was analyzed using Gioia-methodology.
The results indicate that the central challenge for S-group co-operative’s performance measurement is the lack of transparency in the decisions made regarding chosen set of satisfiers (out of a wide range of options) provided to the members, along with the inherent member-centric purpose of the co-operative store. The co-operative should evaluate the measures of competitiveness and aggregated member value, which can also be assessed on regional level. Instead of focusing on individual member financial benefits. Simultaneously the transparency regarding the decisions made should be increased to allow members to evaluate financial member value received from the co-operative and to gauge if the provided set of satisfiers fit the member needs.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun kysymysrungon avulla haastattelemalla S-ryhmän liikkeenjohtoa neljässä alueosuuskaupassa sekä keskusliike SOK:ssa. Tutkimus noudatti abduktiivista lähestymistapaa ja tutkimuksen teoreettisessa osassa tutkimusongelmaa lähestyttiin osuuskunnan jäsenkeskeisen luonteen, toiminnan tarkoituksen sekä osuuskunnan tuottaman taloudellisrationaalisen hyödyn avulla. Aineisto on analysoitu Gioia-metodia käyttäen.
Osuuskaupan suoriutumisen mittaamisen ja arvioinnin keskeisimmäksi haasteeksi tunnistettiin taloudellisen hyödyn jakamistapojen moninaisuus sekä osuuskaupan jäsenkeskeinen toiminnan tarkoitus yhdistettynä toiminnan läpinäkymättömyyteen, jonka seurauksena osuuskaupan nähdään tekevän monia arvovalintoja hyödyn jakamisen tapojen suhteen. Yksittäisen jäsenen saaman taloudellisen hyödyn laskemisen sijaan mittaamisessa tulisi keskittyä kilpailukykyisyyttä ja jäsenhyötyä mittaaviin aggregaattitason mittareihin, joita tulisi tarkastella myös alueellisesti. Samalla hyötytarjoaman läpinäkyvyyttä tulisi lisätä, jotta taloudellista jäsenhyötyä voidaan yhtäältä mitata koko osuuskaupan toiminnan tasolla ja toisaalta käydä keskustelu siitä, vastaavatko toiminta ja hyötytarjoama jäsenten tarpeita.
The results indicate that the central challenge for S-group co-operative’s performance measurement is the lack of transparency in the decisions made regarding chosen set of satisfiers (out of a wide range of options) provided to the members, along with the inherent member-centric purpose of the co-operative store. The co-operative should evaluate the measures of competitiveness and aggregated member value, which can also be assessed on regional level. Instead of focusing on individual member financial benefits. Simultaneously the transparency regarding the decisions made should be increased to allow members to evaluate financial member value received from the co-operative and to gauge if the provided set of satisfiers fit the member needs.