Adapting game content with a player typology
Savolainen, Mika (2019)
Diplomityö
Savolainen, Mika
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017807
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019053017807
Tiivistelmä
This thesis explores the usage of a player typology for designing game features and implementing them to a game. A systematic literature review is conducted to research previously discovered player typologies and based on them a new player typology is created. Game features are designed with this typology and implemented to a single-player action-adventure game used in this study. A correlation between player types and their in-game behavior are tested with a case study and the results are analyzed using Pearson’s and Spearman’s correlation coefficients. Tämä diplomityö tutkii pelaajatypologian käyttöä peliominaisuuksien suunnitteluun ja kehittämiseen. Tätä varten toteutetaan kirjallisuuskatsaus ja kartoitetaan eri pelaajatypologioita, jonka avulla luodaan uusi pelaajatypologia. Tämän typologian perusteella suunnitellaan peliominaisuuksia, jotka lisätään toimintaseikkailupeliin. Pelaajatyyppien ja peliominaisuuksien välinen korrelaatio testataan tapaustutkimuksessa ja tulokset analysoidaan Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokertoimilla.