Service business development : Improving corporate financing process with lean methodology
Nenonen, Tanja (2019)
Pro gradu -tutkielma
Nenonen, Tanja
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051515668
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051515668
Tiivistelmä
The purpose of this master’s thesis is to study service business development from banking company’s perspective. The main objective is to determine, how to develop service business process with the chosen tools, service blueprint and Lean methodology. First, study provides an insight to service business and its characteristics. The value of the service is determined to find out, how this is affecting the service development process.
The empirical study maps out the current state of the company’s corporate financing process and identifies possible improvement targets based on the Lean principles and wastes. Improvement suggestions are made based on the theoretical part of the research and the company interviews. The results show, that applying Lean methodology to the service process of a banking company has its challenges because of the regulation of the industry. However, Lean can be seen as a useful tool in analysing phase of the service development process in finding out possible improvement targets. By implementing Lean’s management style into the company’s everyday work, cost savings and increasing the value of the service could be achieved. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella palveluliiketoiminnan kehittämistä pankkialan yrityksen kannalta. Päätavoitteena on selvittää̈ , kuinka palveluprosessia voi kehittää valittujen työkalujen Lean ajatusmallin ja service blueprintin avulla. Ensin tutkimus käsittelee palveluliiketoimintaa ja sen erityispiirteitä. Arvon tuottamista palveluprosessissa tarkastellaan, jotta saadaan selville, kuinka arvo vaikuttaa palvelun kehittämiseen ja kuinka sitä voidaan parantaa.
Empiirinen tutkimus kartoittaa pankin yritysrahoituksen palveluprosessin nykytilaa ja selvittää mahdolliset kehittämiskohteet käyttäen apuna Leanin määrittelemiä periaatteita ja ”hukkia”. Prosessille luodut kehitysehdotukset perustuvat teoriaan sekä yritysrahoitusprosessin työntekijöiden haastatteluihin. Tulosten perusteella voidaan todeta Lean ajattelumallin soveltamisen olevan haasteellisempaa pankin palveluprosessiin alalla olevan sääntelyn vuoksi. Tästä huolimatta Leania voidaan hyödyntää prosessin analysointivaiheessa ja kehityskohteita etsittäessä. Ottamalla käyttöön Leanin mukaisen johtamistyylin ja käyttämällä sitä päivittäisessä työssä, voitaisiin yrityksessä saavuttaa kustannussäästöjä ja palvelun arvon lisääntymistä.
The empirical study maps out the current state of the company’s corporate financing process and identifies possible improvement targets based on the Lean principles and wastes. Improvement suggestions are made based on the theoretical part of the research and the company interviews. The results show, that applying Lean methodology to the service process of a banking company has its challenges because of the regulation of the industry. However, Lean can be seen as a useful tool in analysing phase of the service development process in finding out possible improvement targets. By implementing Lean’s management style into the company’s everyday work, cost savings and increasing the value of the service could be achieved.
Empiirinen tutkimus kartoittaa pankin yritysrahoituksen palveluprosessin nykytilaa ja selvittää mahdolliset kehittämiskohteet käyttäen apuna Leanin määrittelemiä periaatteita ja ”hukkia”. Prosessille luodut kehitysehdotukset perustuvat teoriaan sekä yritysrahoitusprosessin työntekijöiden haastatteluihin. Tulosten perusteella voidaan todeta Lean ajattelumallin soveltamisen olevan haasteellisempaa pankin palveluprosessiin alalla olevan sääntelyn vuoksi. Tästä huolimatta Leania voidaan hyödyntää prosessin analysointivaiheessa ja kehityskohteita etsittäessä. Ottamalla käyttöön Leanin mukaisen johtamistyylin ja käyttämällä sitä päivittäisessä työssä, voitaisiin yrityksessä saavuttaa kustannussäästöjä ja palvelun arvon lisääntymistä.