Musiikkimatka maailmalle : toimintatutkimus monialaisen musikaaliprojektin järjestämisestä neljäsluokkalaisille
Jantunen, Katri; Alifrosti, Rebekka (2019-04-05)
Musiikkimatka maailmalle : toimintatutkimus monialaisen musikaaliprojektin järjestämisestä neljäsluokkalaisille
Jantunen, Katri
Alifrosti, Rebekka
(05.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315405
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315405
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli toteuttaa opetussuunnitelman mukainen monialainen ja laaja-alainen oppimiskokonaisuus, jota myöhemmin voitaisiin käyttää materiaalipankkina ja inspiraationa vastaavanlaisille projekteille. Tutkimuksessa toteutettiin koko lukuvuoden mittainen musikaaliprojekti, jonka avulla tutkittiin, millaisia haasteita ja onnistumisia laajamittaisen monialaisen oppimiskokonaisuuden järjestämisessä ilmenee. Lisäksi tutkittiin oppilaiden motivaatiota musiikin opiskeluun projektin aikana ja kartoitettiin projektissa käytettyjä materiaaleja.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 neljännen luokan oppilasta ja tutkimus toteutettiin kyseisen luokan musiikintunneilla yhden lukuvuoden aikana. Tutkijat toimivat oppimiskokonaisuuden opettajina ja olivat näin myös osa tutkimusjoukkoa. Tutkimusaineistoa kerättiin koko vuoden ajan pitämällä äänitepäiväkirjaa tutkijoiden kesken. Aineistoa kerättiin myös oppilailta kyselylomakkeilla ensimmäisen kerran alkusyksystä ja toisen kerran loppukeväästä. Myös oppimateriaalit toimivat tutkimuksen aineistona. Päiväkirjaa ja oppimateriaaleja analysoitiin laadullisesti esimerkiksi teemoittelemalla, ja kyselylomakkeita tutkittiin määrällisin keinoin.
Haasteiksi monialaisessa oppimiskokonaisuudessa ilmenivät esimerkiksi suunnittelun työläys ja haasteellisuus, käytettävän ajan vähäisyys, sekä oppilaiden erilaiset taidot. Onnistumisia huomattiin erityisesti oppilaiden itseohjautuvuuden ja vastuunoton kehittymisessä ja sitoutuvuuden lisääntymisessä. Lisäksi oppilaiden motivaatio pysyi korkealla oppimiskokonaisuuden aikana ja jopa parani hieman. Oppimiskokonaisuuden aikana käytettiin runsaasti erilaisia ja monipuolisia materiaaleja. Materiaalit suunniteltiin oppilaiden erilaisten oppimistarpeiden pohjalta. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että tämän kaltaiset kokonaisuudet kehittävät erityisesti oppilaiden itsenäistä työskentelyotetta, sekä mahdollistavat pitkäjänteisen projektityöskentelyn harjoittelemisen.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 neljännen luokan oppilasta ja tutkimus toteutettiin kyseisen luokan musiikintunneilla yhden lukuvuoden aikana. Tutkijat toimivat oppimiskokonaisuuden opettajina ja olivat näin myös osa tutkimusjoukkoa. Tutkimusaineistoa kerättiin koko vuoden ajan pitämällä äänitepäiväkirjaa tutkijoiden kesken. Aineistoa kerättiin myös oppilailta kyselylomakkeilla ensimmäisen kerran alkusyksystä ja toisen kerran loppukeväästä. Myös oppimateriaalit toimivat tutkimuksen aineistona. Päiväkirjaa ja oppimateriaaleja analysoitiin laadullisesti esimerkiksi teemoittelemalla, ja kyselylomakkeita tutkittiin määrällisin keinoin.
Haasteiksi monialaisessa oppimiskokonaisuudessa ilmenivät esimerkiksi suunnittelun työläys ja haasteellisuus, käytettävän ajan vähäisyys, sekä oppilaiden erilaiset taidot. Onnistumisia huomattiin erityisesti oppilaiden itseohjautuvuuden ja vastuunoton kehittymisessä ja sitoutuvuuden lisääntymisessä. Lisäksi oppilaiden motivaatio pysyi korkealla oppimiskokonaisuuden aikana ja jopa parani hieman. Oppimiskokonaisuuden aikana käytettiin runsaasti erilaisia ja monipuolisia materiaaleja. Materiaalit suunniteltiin oppilaiden erilaisten oppimistarpeiden pohjalta. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että tämän kaltaiset kokonaisuudet kehittävät erityisesti oppilaiden itsenäistä työskentelyotetta, sekä mahdollistavat pitkäjänteisen projektityöskentelyn harjoittelemisen.