Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä katsomusaineiden opetuksesta
Ojala, Pauliina; Kyrkkö, Viljami (2019-03-30)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä katsomusaineiden opetuksesta
Ojala, Pauliina
Kyrkkö, Viljami
(30.03.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914894
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050914894
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa halusimme selvittää millaisia näkemyksiä luokanopettajaopiskelijoilla on katsomusaineiden opetuksesta alakoulussa. Suomen katsomusaineiden opetuksen malli on muihin pohjoismaihin verraten vanhanaikainen ja kaipaa uudistusta. Olimme kiinnostuneita siitä, mitä tekijöitä luokanopettajaopiskelijat pitävät tärkeinä katsomusaineiden opetuksessa, miten katsomusopetusta voitaisiin kehittää ja miten he suhtautuvat ajatukseen kaikille oppilaille yhteisestä katsomusaineesta.
Keräsimme aineiston sähköisellä lomakkeella Turun yliopiston Rauman kampuksen luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauksia saimme yhteensä 66 kappaletta. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Vastaukset analysoimme soveltamalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Apuna käytimme NVivo-ohjelmaa.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että katsomusaineiden opetuksessa on tärkeää oppiaineen tunnustuksettomuus, eri katsomuksiin tutustuminen, erilaisten näkemysten kunnioittaminen sekä etiikan ja filosofian sisällöt. Näitä tekijöitä haluttiin myös lisätä tämän hetkiseen opetukseen. Suurin osa vastaajista haluaisi siirtyä kaikille oppilaille yhteiseen katsomusaineeseen. Kaikille yhteisen katsomusaineen koettiin olevan tasa-arvoinen opetuksen malli, joka edistäisi katsomusten välistä ymmärrystä. Kaikille yhteinen katsomusaine myös helpottaisi opetuksen järjestämistä. Näin suuressa muutoksessa nähtiin haasteita, mutta varsinaisia esteitä muutokselle ei koettu olevan.
Katsomusaineiden opetus kaipaa kehitystyötä. Katsomusopetuksen toivotaan olevan tulevaisuudessa yhä objektiivisempaa. Tutkimustietoa ja erilaisia kokeiluja kaikille yhteisestä katsomusaineesta tarvitaan vielä lisää.
Keräsimme aineiston sähköisellä lomakkeella Turun yliopiston Rauman kampuksen luokanopettajaopiskelijoilta. Vastauksia saimme yhteensä 66 kappaletta. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Vastaukset analysoimme soveltamalla aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Apuna käytimme NVivo-ohjelmaa.
Luokanopettajaopiskelijat kokivat, että katsomusaineiden opetuksessa on tärkeää oppiaineen tunnustuksettomuus, eri katsomuksiin tutustuminen, erilaisten näkemysten kunnioittaminen sekä etiikan ja filosofian sisällöt. Näitä tekijöitä haluttiin myös lisätä tämän hetkiseen opetukseen. Suurin osa vastaajista haluaisi siirtyä kaikille oppilaille yhteiseen katsomusaineeseen. Kaikille yhteisen katsomusaineen koettiin olevan tasa-arvoinen opetuksen malli, joka edistäisi katsomusten välistä ymmärrystä. Kaikille yhteinen katsomusaine myös helpottaisi opetuksen järjestämistä. Näin suuressa muutoksessa nähtiin haasteita, mutta varsinaisia esteitä muutokselle ei koettu olevan.
Katsomusaineiden opetus kaipaa kehitystyötä. Katsomusopetuksen toivotaan olevan tulevaisuudessa yhä objektiivisempaa. Tutkimustietoa ja erilaisia kokeiluja kaikille yhteisestä katsomusaineesta tarvitaan vielä lisää.