Esimies Z-sukupolven nuoren työntekijän työelämään kiinnittymisen tukena : Z-sukupolven nuorten työntekijöiden odotukset esimiestyöltä
Kivinen, Ville (2019)
Pro gradu -tutkielma
Kivinen, Ville
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042613399
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042613399
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on Z-sukupolven nuorten työntekijöiden odotukset esimiestyötä kohtaan. Tutkimus painottuu tarkastelemaan asiaa erityisesti työuran alussa eli työelämään kiinnittymisen vaiheessa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tieteellinen mielenkiinto kohdistuu erityisesti johtamisen kehittämiseen. Tutkimuksessa johtamista tarkastellaan sukupolvijohtamisen sekä esimiestyön muutoksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisäksi lisätä tutkittua tietoa Z-sukupolven johtamiseen liittyen.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on hyvä esimiestyö Z-sukupolven nuoren työntekijän mielestä ja miten he kehittäisivät sitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hyvä esimiestyö on nuorelle työntekijälle erittäin tärkeä asia työssä. Heidän mukaan esimiehen tärkeimmät ominaisuudet ovat: on läsnä ja tavoitettavissa, kohtelee työntekijöitä oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, auttaa ratkaisemaan ongelmia työssä, käy avointa keskustelua työhön liittyvistä asioista ja arvostaa ja kuuntelee mielipiteitä. Esimiestyötä he kehittäisivät Z-sukupolvelle ominaisten arvojen mukaisesti, jossa korostuvat vapaus, räätälöinti, yhteistyö, viihde ja nopeus. This study examines what expectations the Z-generation has of management and leadership. The study is focused on employees, who are just engaging to working life the first time and examines the topic from their point of view. The scientific aspect of the study is, how to improve management and leadership, considering especially different generations and the general change in management. One purpose of the study is to bring out analyzed data for conversation about how to manage employees of Z-generation.
The empirical research aim was to examine how Z-generation generally defines what good management or leadership is and how they would improve it. Half-structured theme interview was used as a method in this qualitative case study.
Based on the results of the study it is obvious that management and leadership are very important for young Z-generation’s employee. According to results, the most important features of a manager are: is available and reachable, treats employees fairly and equally, helps solving problems at work together with the employee, keeps up open conversation about work and values and listens opinions. Young employees would improve management and leadership according to the typical values of Z-generation, which emphasizes freedom, customizing, cooperation, entertainment and speed.
Empiirisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on hyvä esimiestyö Z-sukupolven nuoren työntekijän mielestä ja miten he kehittäisivät sitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että hyvä esimiestyö on nuorelle työntekijälle erittäin tärkeä asia työssä. Heidän mukaan esimiehen tärkeimmät ominaisuudet ovat: on läsnä ja tavoitettavissa, kohtelee työntekijöitä oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, auttaa ratkaisemaan ongelmia työssä, käy avointa keskustelua työhön liittyvistä asioista ja arvostaa ja kuuntelee mielipiteitä. Esimiestyötä he kehittäisivät Z-sukupolvelle ominaisten arvojen mukaisesti, jossa korostuvat vapaus, räätälöinti, yhteistyö, viihde ja nopeus.
The empirical research aim was to examine how Z-generation generally defines what good management or leadership is and how they would improve it. Half-structured theme interview was used as a method in this qualitative case study.
Based on the results of the study it is obvious that management and leadership are very important for young Z-generation’s employee. According to results, the most important features of a manager are: is available and reachable, treats employees fairly and equally, helps solving problems at work together with the employee, keeps up open conversation about work and values and listens opinions. Young employees would improve management and leadership according to the typical values of Z-generation, which emphasizes freedom, customizing, cooperation, entertainment and speed.