Big datan hyödyntäminen markkinoinnissa B2C-verkkokaupoissa
Vainio, Valtteri (2019)
Kandidaatintyö
Vainio, Valtteri
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313157
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019042313157
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan miten B2C-verkkokaupat voivat hyödyntää big dataa markkinoinnissa. Työssä verkkokaupat jaetaan kahteen ryhmään: alustatalouden verkkokauppoihin ja perinteisiin verkkokauppoihin.
Big data käsitetään joskus ainoastaan suurina tietomäärinä, jolloin sen muut ominaisuudet jäävät ilman huomiota. Volyymin lisäksi big dataa voidaan kuvata kuitenkin myös sen vauhdin, vaihtelevuuden, todenmukaisuuden ja arvon avulla. Big datan monimutkaisuuden vuoksi sitä ei voida käsitellä perinteisten tiedonhallinta ja data-analytiikkakeinojen avulla, mikä rajoittaakin sen käyttämistä.
Viime vuosien aikana kuluttajadatan hankkimisen merkitys on korostunut sähköisen liiketoiminnan markkinoilla. Tämä on antanut etulyöntiaseman alustatalouden yrityksille. Suuret verkkokaupankäyntiä harjoittavat toimijat, kuten Amazon ja Zalando, pystyvät keräämään dataa kuluttajista, jotka eivät ole vielä edes kyseisten yritysten asiakkaita. Tätä dataa hyödyntämällä, yritykset voivat kohdistaa tehokkaita markkinointitoimenpiteitä yksittäisiin kuluttajiin useilla erilaisilla tavoilla.
Big dataa hyödyntääkseen yrityksellä tulee olla käytössä laadukas teknologinen infrastruktuuri ja osaava henkilöstö. Mittavat resurssivaatimukset rajoittavat perinteisten verkkokauppojen mahdollisuuksia hyödyntää big dataa. Tästä syystä useat pienemmät yritykset joutuvat turvautumaan datan käsittelyyn erikoistuneisiin palveluntarjoajiin.
Big data käsitetään joskus ainoastaan suurina tietomäärinä, jolloin sen muut ominaisuudet jäävät ilman huomiota. Volyymin lisäksi big dataa voidaan kuvata kuitenkin myös sen vauhdin, vaihtelevuuden, todenmukaisuuden ja arvon avulla. Big datan monimutkaisuuden vuoksi sitä ei voida käsitellä perinteisten tiedonhallinta ja data-analytiikkakeinojen avulla, mikä rajoittaakin sen käyttämistä.
Viime vuosien aikana kuluttajadatan hankkimisen merkitys on korostunut sähköisen liiketoiminnan markkinoilla. Tämä on antanut etulyöntiaseman alustatalouden yrityksille. Suuret verkkokaupankäyntiä harjoittavat toimijat, kuten Amazon ja Zalando, pystyvät keräämään dataa kuluttajista, jotka eivät ole vielä edes kyseisten yritysten asiakkaita. Tätä dataa hyödyntämällä, yritykset voivat kohdistaa tehokkaita markkinointitoimenpiteitä yksittäisiin kuluttajiin useilla erilaisilla tavoilla.
Big dataa hyödyntääkseen yrityksellä tulee olla käytössä laadukas teknologinen infrastruktuuri ja osaava henkilöstö. Mittavat resurssivaatimukset rajoittavat perinteisten verkkokauppojen mahdollisuuksia hyödyntää big dataa. Tästä syystä useat pienemmät yritykset joutuvat turvautumaan datan käsittelyyn erikoistuneisiin palveluntarjoajiin.