Rikkoutuneen luottamuksen palauttaminen yt-neuvottelujen ja henkilöstövähennysten jälkeen
Honkalo, Heikki (2019)
Pro gradu -tutkielma
Honkalo, Heikki
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011793
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041011793
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkittiin rikkoutuneen luottamuksen palauttamista yt-neuvottelujen ja henkilöstövähennysten jälkeen. Tutkielma toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkielmaa varten haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä, jotka olivat käyneet läpi yhdet tai useammat yt-neuvottelut työntekijän asemassa. Esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä ei haastateltu. Tutkielman päätutkimuskysymys oli ”Kuinka rikkoutuneen luottamuksen voi palauttaa työntekijöiden keskuuteen organisaatiossa, jossa on irtisanottu työntekijöitä yt-neuvottelujen jälkeen?”. Alatutkimuskysymyksiä olivat: ”Kuinka esimies voi auttaa rikkoutuneen luottamuksen palauttamisessa?”, ”Mitkä asiat edesauttavat luottamuksen palauttamista?” ja ”Mitkä asiat vaikeuttavat luottamuksen palauttamista?”. Tutkielman aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkielma osoitti, että luottamuksen rikkojan taholta tuleva anteeksipyyntö on tärkein yksittäinen tekijä, joka mahdollistaa rikkoutuneen luottamuksen palautumisen prosessin käynnistymisen. Muita tärkeitä tekijöitä ovat avoin ja rehellinen vastavuoroinen viestintä, sekä erilaiset organisaation yhteishenkeä kohottavat tapahtumat. This thesis studied the restoration of broken trust after co-determination negotiations and personnel reductions. The thesis was carried out using qualitative research methods. A total of seven persons who had undergone one or more co- determination negotiations in the position of an employee were interviewed for the thesis. The people who worked in the managerial position were not interviewed. The main research question of the thesis was “How can a broken trust be restored among employees in an organization that has dismissed employees after the co- determination negotiations?”. The sub-research questions were: "How can a supervisor help to restore a broken trust?", "Which things help restore trust?" and "Which things make it difficult to restore trust?". The material of the thesis was analyzed by material-based content analysis.
The thesis showed that the apology from the violator of trust is the most important single factor that allows the process of restoring a broken trust to start. Other important factors include open and honest reciprocal communication, as well as different events that increase the collective spirit of the organization.
Tutkielma osoitti, että luottamuksen rikkojan taholta tuleva anteeksipyyntö on tärkein yksittäinen tekijä, joka mahdollistaa rikkoutuneen luottamuksen palautumisen prosessin käynnistymisen. Muita tärkeitä tekijöitä ovat avoin ja rehellinen vastavuoroinen viestintä, sekä erilaiset organisaation yhteishenkeä kohottavat tapahtumat.
The thesis showed that the apology from the violator of trust is the most important single factor that allows the process of restoring a broken trust to start. Other important factors include open and honest reciprocal communication, as well as different events that increase the collective spirit of the organization.