Adoption and acceptance of autonomous vehicles
Hollström, Frans (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hollström, Frans
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903057119
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903057119
Tiivistelmä
This is a deductive, explanatory study that discusses the technology acceptance and innovation diffusion of autonomous vehicles (AVs). The purpose of the study was to understand whether there exists a sufficient level of acceptance towards the AV technology among consumers for this innovation to begin diffusing into the society.
Relevant literature and prior studies on adoption, acceptance, and impacts of the AV technology were reviewed. Empirical research was conducted exploiting quantitative research methods. An online questionnaire was utilized to measure the acceptance of 300 respondents towards AVs using predictor items taken from the Car technology acceptance model (CTAM) and Innovation diffusion theory.
The survey results were analyzed using a multiple linear regression model that measured intentions to use AVs, and binary logistic regression that measured willingness to pay (WTP). The main findings include that respondents overall had a slightly favorable view towards AVs. Clear majority of the respondents thought that AVs will be safer and better drivers than regular vehicles. 67.7 percent expressed interest to take a ride in an AV while on average the WTP for a fully autonomous driving system on top of the base price of a vehicle was 3 592 euros. Safety, compatibility and relative advantage had the highest influence on intentions to use and WTP, while demographic variables had a negligible effect.
The low level of prior experiences of AVs among the respondents limits the reliability of the results of the study. It is thus likely that the acceptance towards fully autonomous vehicles changes once this technology becomes available to consumers. Tämä on deduktiivinen, selittävä tutkimus, joka käsittelee autonomisten ajoneuvojen (AV) käyttöönottohalukkuutta ja innovaatioiden diffuusiota. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiintyykö kuluttajien keskuudessa riittävästi hyväksyntää ja käyttöhalukkuutta AV-teknologiaa kohtaan, jotta sen diffuusioprosessi voi käynnistyä.
Kirjallisuuskatsaus käsitteli innovaatioiden käyttöönoton ja hyväksyttävyyden teoriaa ja aiempia tutkimuksia AV-teknologian vaikutuksista ja hyväksyttävyydestä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Kuluttajien AV-teknologian käyttöhalukkuutta mitattiin 300 vastaajan kyselyllä, jossa hyväksyntää ennustavat muuttujat oli valittu Car technology acceptance model eli CTAM-mallista ja innovaatioiden diffuusion teoriasta. Käyttöaikomuksia analysoitiin usean selittäjän lineaarisella regressiomallilla ja maksuhalukkuutta logistisella regressiomallilla.
Tulosten mukaan vastaajilla on jokseenkin myönteinen näkemys AV-teknologiasta. Selkeä enemmistö piti AV-autoja turvallisempina ja parempina kuljettajina kuin ihmisisten ohjaamia autoja. 67.7 prosenttia vastaajista ilmaisi halukkuutta ottaa kyydin AV-autossa, kun taas keskimääräinen maksuhalukkuus täyden itseohjautuvuuden mahdollistavasta lisävarusteesta oli 3 592 euroa. Turvallisuus, yhteensopivuus yhteiskunnan tarpeiden kanssa ja suhteelliset edut muihin liikennemuotoihin nähden vaikuttivat vahvimmin käyttöaikomuksiin ja maksuhalukkuuteen, kun taas demografisilla muuttujilla oli vähäisempi merkitys.
Koska harvalla vastaajalla oli aiempia kokemuksia AV-teknologiasta, voidaan olettaa, että AV-teknologian hyväksyttävyys muuttuu, kun se tulee laajemmin kuluttajien saataville.
Relevant literature and prior studies on adoption, acceptance, and impacts of the AV technology were reviewed. Empirical research was conducted exploiting quantitative research methods. An online questionnaire was utilized to measure the acceptance of 300 respondents towards AVs using predictor items taken from the Car technology acceptance model (CTAM) and Innovation diffusion theory.
The survey results were analyzed using a multiple linear regression model that measured intentions to use AVs, and binary logistic regression that measured willingness to pay (WTP). The main findings include that respondents overall had a slightly favorable view towards AVs. Clear majority of the respondents thought that AVs will be safer and better drivers than regular vehicles. 67.7 percent expressed interest to take a ride in an AV while on average the WTP for a fully autonomous driving system on top of the base price of a vehicle was 3 592 euros. Safety, compatibility and relative advantage had the highest influence on intentions to use and WTP, while demographic variables had a negligible effect.
The low level of prior experiences of AVs among the respondents limits the reliability of the results of the study. It is thus likely that the acceptance towards fully autonomous vehicles changes once this technology becomes available to consumers.
Kirjallisuuskatsaus käsitteli innovaatioiden käyttöönoton ja hyväksyttävyyden teoriaa ja aiempia tutkimuksia AV-teknologian vaikutuksista ja hyväksyttävyydestä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin. Kuluttajien AV-teknologian käyttöhalukkuutta mitattiin 300 vastaajan kyselyllä, jossa hyväksyntää ennustavat muuttujat oli valittu Car technology acceptance model eli CTAM-mallista ja innovaatioiden diffuusion teoriasta. Käyttöaikomuksia analysoitiin usean selittäjän lineaarisella regressiomallilla ja maksuhalukkuutta logistisella regressiomallilla.
Tulosten mukaan vastaajilla on jokseenkin myönteinen näkemys AV-teknologiasta. Selkeä enemmistö piti AV-autoja turvallisempina ja parempina kuljettajina kuin ihmisisten ohjaamia autoja. 67.7 prosenttia vastaajista ilmaisi halukkuutta ottaa kyydin AV-autossa, kun taas keskimääräinen maksuhalukkuus täyden itseohjautuvuuden mahdollistavasta lisävarusteesta oli 3 592 euroa. Turvallisuus, yhteensopivuus yhteiskunnan tarpeiden kanssa ja suhteelliset edut muihin liikennemuotoihin nähden vaikuttivat vahvimmin käyttöaikomuksiin ja maksuhalukkuuteen, kun taas demografisilla muuttujilla oli vähäisempi merkitys.
Koska harvalla vastaajalla oli aiempia kokemuksia AV-teknologiasta, voidaan olettaa, että AV-teknologian hyväksyttävyys muuttuu, kun se tulee laajemmin kuluttajien saataville.