Polttoaineseoksen vaikutus savukaasupäästöihin leijukerroskattilassa
Hirvonen, Toni (2019)
Diplomityö
Hirvonen, Toni
2019
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903057101
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903057101
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä tutkitaan Metsä Board Oyj:n toimeksiannosta polttoaineseoksen vaikutusta savukaasupäästöjen koostumukseen leijukerroskattilassa. Työ tehtiin Simpeleen tehtaan voimalaitokselle, joka käyttää polttoaineenaan useita ominaisuuksiltaan toisistaan eroavia jakeita. Työn tarkoituksena oli selvittää, että voidaanko polttoaineseosta muuttamalla vaikuttaa oleellisesti päästöihin, joille annetut päästörajat tiukkenevat vuonna 2020. Työn pääpaino on typenoksidi- ja rikkidioksidipäästöissä.
Työssä määritettiin laskennallisesti savukaasupäästöjen koostumus eri polttoaineseoksilla. Laskennan tuloksien perusteella suoritettiin koeajoja, jotta nähtiin eri polttoaineiden todellinen vaikutus päästöjen muodostumiseen. Työssä havaittiin, että polttoaineen kemiallisen koostumuksen lisäksi myös muilla ominaisuuksilla oli selvä vaikutus. In this master’s thesis fuel properties of different biomasses and peat are studied in order to identify their effects on flue gas emissions in fluidized bed combustion. The study is done by the request of Metsä Board Oyj at paper board mill’s power plant in Simpele. The power plant uses fuels that differs from each other considerably. The purpose of this thesis is to find out whether it is possible to remarkably affect to flue gas emissions by changing the fuel mix.
To reach the goal of this study all solid fuels were analyzed. In addition, theoretical calculations of combustion were made for different mixes. According to results of calculations these mixes were tested in practice. It was found that not only the chemical composition of the fuel, but also other fuel properties defined the composition of flue gases.
Työssä määritettiin laskennallisesti savukaasupäästöjen koostumus eri polttoaineseoksilla. Laskennan tuloksien perusteella suoritettiin koeajoja, jotta nähtiin eri polttoaineiden todellinen vaikutus päästöjen muodostumiseen. Työssä havaittiin, että polttoaineen kemiallisen koostumuksen lisäksi myös muilla ominaisuuksilla oli selvä vaikutus.
To reach the goal of this study all solid fuels were analyzed. In addition, theoretical calculations of combustion were made for different mixes. According to results of calculations these mixes were tested in practice. It was found that not only the chemical composition of the fuel, but also other fuel properties defined the composition of flue gases.