Siirtyminen omni-kanavaiseen vähittäiskauppaan : edellytykset ja toteuttaminen
Koskinen, Kalle (2019)
Kandidaatintutkielma
Koskinen, Kalle
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902185230
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902185230
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tutkii omni-kanavaisen vähittäiskauppaan siirtymistä, mitä se yritykseltä edellyttää ja miten sitä toteutetaan. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitä omni-kanavainen liiketoiminta on ja antamaan ohjeistusta sen vaatimista edellytyksistä ja toteuttamisesta. Kokonaiskuvaa siirtymisestä luodaan teoriaosuudessa tarkastelemalla ensin, mistä lähtökohdista yritykset lähtevät muutokseen. Toiseksi tarkastellaan omni-kanavan vaatimia edellytyksiä ja samalla minkälainen tulisi olla tavoiteltu omni-kanavarakenne. Kolmantena tutkitaan omni-kanavan toteuttamista sekä sitä mahdollistavia teknologioita.
Tutkimuksen empiriaosiossa toteutettiin laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin omni-kanavaratkaisuja tuottavaa yritystä. Haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna, jonka kysymysten pohjana käytettiin teoriaosiossa muodostettua rakennetta. Haastattelun avulla tutkittiin sitä, miten siirtyminen omni-kanava vähittäiskauppaan tapahtuu käytännössä.
Johtopäätöksinä tutkimus nostaa esille tärkeimpinä edellytyksinä omni-kanavaiselle vähittäiskaupalle informaation liikkumisen kanavien välillä sekä mobiililaitteet ja niiden hyödyntäminen omni-kanavassa. Toteuttamisen kannalta tärkeimmät havainnot olivat kanavien integraatiossa ja järjestelmien yhteensovittamisessa. Uusista teknologioista, joita omni-kanavan toteutuksessa käytetään, tärkeimpinä tutkimus piti asiakaskokemusta parantavat toiminnot, kuten itsepalvelumaksaminen. This thesis examines the transitioning to omni-channel retailing, what it requires from the company and how it is implemented. The thesis attempts to explain what omni-channel retailing is and to give guidance of the requirements and implementation. Overall look of transitioning is created in the theoretical section of this thesis by starting of the basis from where the companies begin the shift towards omni-channel. Secondly, the requirements and the structure of omni-channel are examined. Thirdly, the implementation of the omni-channel and technologies that enables it are explored.
A qualitative research was performed in the empirical section of this thesis. Research was done by interviewing a company that makes omni-channel solutions to retailers. Interview was carried out by half-structured interview. The interview was based on the structure of the theoretical section and it explores how transitioning to omni-channel retailing happens in practice.
For the conclusions, this thesis highlights for the most important requirements in omni-channel the flow of information and the use of mobile devices. In implementing, the most important findings were in channel integration and system interconnection. Of the new technologies for implementing omni-channel, the most important ones were customer experience enhancing functions, such as self-service payment.
Tutkimuksen empiriaosiossa toteutettiin laadullinen haastattelututkimus, jossa haastateltiin omni-kanavaratkaisuja tuottavaa yritystä. Haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna, jonka kysymysten pohjana käytettiin teoriaosiossa muodostettua rakennetta. Haastattelun avulla tutkittiin sitä, miten siirtyminen omni-kanava vähittäiskauppaan tapahtuu käytännössä.
Johtopäätöksinä tutkimus nostaa esille tärkeimpinä edellytyksinä omni-kanavaiselle vähittäiskaupalle informaation liikkumisen kanavien välillä sekä mobiililaitteet ja niiden hyödyntäminen omni-kanavassa. Toteuttamisen kannalta tärkeimmät havainnot olivat kanavien integraatiossa ja järjestelmien yhteensovittamisessa. Uusista teknologioista, joita omni-kanavan toteutuksessa käytetään, tärkeimpinä tutkimus piti asiakaskokemusta parantavat toiminnot, kuten itsepalvelumaksaminen.
A qualitative research was performed in the empirical section of this thesis. Research was done by interviewing a company that makes omni-channel solutions to retailers. Interview was carried out by half-structured interview. The interview was based on the structure of the theoretical section and it explores how transitioning to omni-channel retailing happens in practice.
For the conclusions, this thesis highlights for the most important requirements in omni-channel the flow of information and the use of mobile devices. In implementing, the most important findings were in channel integration and system interconnection. Of the new technologies for implementing omni-channel, the most important ones were customer experience enhancing functions, such as self-service payment.