Stakeholders’ value expectations on digital open innovation platform
Tuominen, Tiina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Tuominen, Tiina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902074227
Tiivistelmä
As a matchmaking tool digital open innovation platform creates new potential for companies to enhance open innovation. It allows to research value creation in different phases of collaboration. In computer-mediated environment the role of trust has at least three different dimensions: trust between persons and between organizations, and trust to the system. The main objective of this qualitative research is to create a holistic view of value expectations of the stakeholders on a digital open innovation platform. The second objective is to study how and why different stakeholder value expectations differ from each other. The third objective is to research how a matchmaking platform provider can create value for diverse stakeholders. The fourth objective is to study, how a matchmaking platform provider can build trust among its stakeholders.
Findings indicate that value creation is a dynamic process and varies in time. Value creation is challenging. Stakeholders’ value expectations depend on both their business maturity and goals. Expectations can vary in each three phases of the collaboration: in the beginning, during and after the collaboration. A platform provider can create value for diverse stakeholders by knowing their needs. In a short-term, value expectations rely on the personal relationships, practicalities of a platform as a tool, new network opportunities, cross-industry connections, learning aspect and active communications. Firms are interested in counterparties with a good reputation and successful open calls which provide good results and references. In a longer-term, firms are seeking a global reach, wider networks and business opportunities. Platform as a strategic partner means availability of expert and support services for its stakeholders. Trust is a critical factor in each phase of collaboration, and interpersonal, interorganizational and impersonal levels. By offering right competences, wider global network, additional support services and a reliable workable system a matchmaking platform provider can build trust between the stakeholder groups in the platform. Digitaalinen avoimen innovoinnin alusta on kiinnostava työkalu, joka luo yrityksille uusia mahdollisuuksia edistää avointa innovointia. Se antaa mahdollisuuden tutkia arvonluontia yhteistyön eri vaiheissa. Tietokoneavusteisessa toimintaympäristössä luottamuksen roolilla on vähintään kolme erilaista ulottuvuutta: luottamus ihmisten ja organisaatioiden välillä sekä luottamus järjestelmään. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen päätavoitteena on luoda kokonaisvaltainen näkemys sidosryhmien arvo-odotuksista digitaalisella avoimen innovoinnin alustalla. Toinen tavoite on tutkia, miten ja miksi erilaisten sidosryhmien arvo-odotukset eroavat toisistaan. Kolmas tavoite on tutkia miten välittäjän roolissa toimiva taho voi luoda arvoa erilaisille sidosryhmille digitaalisella alustalla. Neljäs tavoite on tutkia, miten välittäjän roolissa toimiva taho voi rakentaa luottamusta sidosryhmien keskuudessa.
Havainnot osoittavat, että arvon luominen on dynaaminen prosessi ja vaihtelee ajassa. Arvon luominen on haastavaa. Sidosryhmien arvo-odotukset riippuvat sekä yrityksen kehitysvaiheesta että tavoitteista. Odotukset voivat vaihdella yhteistyön kolmessa eri vaiheessa: yhteistyön alussa, sen aikana ja sen jälkeen. Välittäjän roolissa toimiva taho voi luoda arvoa eri sidosryhmille tuntemalla heidän tarpeensa. Lyhyellä aikavälillä arvohyödyt nojautuvat alustan tarjoamiin henkilökohtaisiin suhteisiin, digitaaliseen alustaan käytännöllisenä työkaluna, uusiin verkostoitumismahdollisuuksiin, toimialojen välisiin yhteyksiin, oppimisprosessiin ja aktiiviseen viestintään. Yritykset ovat kiinnostuneita kumppaneista, joilla on hyvä maine, ja onnistuneista yrityshaasteista, jotka tuottavat hyviä tuloksia ja referenssejä. Pidemmällä aikavälillä yritykset etsivät alustan kautta maailmanlaajuista ulottuvuutta, laajempia verkostoja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Alusta strategisena kumppanina tarkoittaa asiantuntija- ja tukipalvelujen kehittämistä. Luottamus on kriittinen tekijä jokaisessa yhteistyövaiheessa ja kaikilla tasoilla: ihmisten välillä, organisaatio- ja järjestelmätasoilla. Tarjoamalla oikeanlaista osaamista, laajempaa globaalia verkostoa ja muita tukipalveluja sekä luotettavan toimivan järjestelmän välittäjän roolissa toimiva taho voi rakentaa luottamusta alustalla toimivien sidosryhmien välillä.
Findings indicate that value creation is a dynamic process and varies in time. Value creation is challenging. Stakeholders’ value expectations depend on both their business maturity and goals. Expectations can vary in each three phases of the collaboration: in the beginning, during and after the collaboration. A platform provider can create value for diverse stakeholders by knowing their needs. In a short-term, value expectations rely on the personal relationships, practicalities of a platform as a tool, new network opportunities, cross-industry connections, learning aspect and active communications. Firms are interested in counterparties with a good reputation and successful open calls which provide good results and references. In a longer-term, firms are seeking a global reach, wider networks and business opportunities. Platform as a strategic partner means availability of expert and support services for its stakeholders. Trust is a critical factor in each phase of collaboration, and interpersonal, interorganizational and impersonal levels. By offering right competences, wider global network, additional support services and a reliable workable system a matchmaking platform provider can build trust between the stakeholder groups in the platform.
Havainnot osoittavat, että arvon luominen on dynaaminen prosessi ja vaihtelee ajassa. Arvon luominen on haastavaa. Sidosryhmien arvo-odotukset riippuvat sekä yrityksen kehitysvaiheesta että tavoitteista. Odotukset voivat vaihdella yhteistyön kolmessa eri vaiheessa: yhteistyön alussa, sen aikana ja sen jälkeen. Välittäjän roolissa toimiva taho voi luoda arvoa eri sidosryhmille tuntemalla heidän tarpeensa. Lyhyellä aikavälillä arvohyödyt nojautuvat alustan tarjoamiin henkilökohtaisiin suhteisiin, digitaaliseen alustaan käytännöllisenä työkaluna, uusiin verkostoitumismahdollisuuksiin, toimialojen välisiin yhteyksiin, oppimisprosessiin ja aktiiviseen viestintään. Yritykset ovat kiinnostuneita kumppaneista, joilla on hyvä maine, ja onnistuneista yrityshaasteista, jotka tuottavat hyviä tuloksia ja referenssejä. Pidemmällä aikavälillä yritykset etsivät alustan kautta maailmanlaajuista ulottuvuutta, laajempia verkostoja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Alusta strategisena kumppanina tarkoittaa asiantuntija- ja tukipalvelujen kehittämistä. Luottamus on kriittinen tekijä jokaisessa yhteistyövaiheessa ja kaikilla tasoilla: ihmisten välillä, organisaatio- ja järjestelmätasoilla. Tarjoamalla oikeanlaista osaamista, laajempaa globaalia verkostoa ja muita tukipalveluja sekä luotettavan toimivan järjestelmän välittäjän roolissa toimiva taho voi rakentaa luottamusta alustalla toimivien sidosryhmien välillä.