Tiedosta toimintaan : toiminnanohjaustiedon hyödyntäminen esimiestyössä
Kirkinen, Aija (2019)
Pro gradu -tutkielma
Kirkinen, Aija
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901252994
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901252994
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka esimiehet käsittelevät informaation tiedoksi sekä vievät toiminnanohjaustiedon näkyväksi toiminnaksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka esimies pystyy hyödyntämään toiminnanohjaustietoa työssään sekä millä keinoin toiminnanohjaus mahdollistetaan, vaikka esimies ei olisi päivittäin jokaisessa yksikössä paikalla.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena Alko Oy:ssä. Kohdeorganisaatiossa on organisaatiouudistuksen myötä siirrytty hajautettuun toimintamalliin, jossa yhdellä palvelupäälliköllä on johdettavanaan useampi yksikkö. Tutkimuksessa suoritettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut valituille palvelupäälliköille sekä pääkonttorin tiedolla johtamisesta vastuullisille.
Tutkimuksesta selvisi, että esimiesten pääasiallinen toiminnanohjaustiedon lähde on BI- järjestelmä. Järjestelmän tuottamaa informaatiota esimies tulkitsee oman ja tiimin tietämyksen varassa ja analyysin tulos viedään toimenpiteinä toiminnan kehittämiseen käytännössä. Tärkeää on panostaa esimiesten ajanhallintaan sekä osaamistasoon järjestelmän käytössä saavuttaakseen laadukasta tiedolla johtamista. Hajautetussa toimintaympäristössä esimiesten on panostettava selkeisiin tavoitteisiin, säännölliseen viestintään sekä luottamuksellisten välien rakentamiseen henkilökunnan kanssa. In this research it was examined how managers process information to knowledge and take operations management knowledge into visible action. The objective of this research was to examine how a manager can utilise operations management knowledge in their work and how operations management is enabled even if the manager wasn’t present at each department daily.
The empirical part of this research was conducted as a qualitative case study in Alko Inc. Since the organizational reform the target organization has proceeded in distributed working model in which one service manager has multiple departments to manage. In this research the semi structured focused interviews were conducted on service managers and the people responsible of leading with knowledge.
The research discovered that the managers main source of operations management knowledge is BI-system. The manager interprets the system’s provided information with their own and their team’s knowledge and the result of the analysis is transferred into procedures in order to develop operations in practice. It is important to invest in the managers’ time management as well as their level of knowledge in using the system. In the distributed working environment managers should invest in specific targets, regular communication and building reliable relations with the personnel.
Tutkimuksen empiirinen osio suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena Alko Oy:ssä. Kohdeorganisaatiossa on organisaatiouudistuksen myötä siirrytty hajautettuun toimintamalliin, jossa yhdellä palvelupäälliköllä on johdettavanaan useampi yksikkö. Tutkimuksessa suoritettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut valituille palvelupäälliköille sekä pääkonttorin tiedolla johtamisesta vastuullisille.
Tutkimuksesta selvisi, että esimiesten pääasiallinen toiminnanohjaustiedon lähde on BI- järjestelmä. Järjestelmän tuottamaa informaatiota esimies tulkitsee oman ja tiimin tietämyksen varassa ja analyysin tulos viedään toimenpiteinä toiminnan kehittämiseen käytännössä. Tärkeää on panostaa esimiesten ajanhallintaan sekä osaamistasoon järjestelmän käytössä saavuttaakseen laadukasta tiedolla johtamista. Hajautetussa toimintaympäristössä esimiesten on panostettava selkeisiin tavoitteisiin, säännölliseen viestintään sekä luottamuksellisten välien rakentamiseen henkilökunnan kanssa.
The empirical part of this research was conducted as a qualitative case study in Alko Inc. Since the organizational reform the target organization has proceeded in distributed working model in which one service manager has multiple departments to manage. In this research the semi structured focused interviews were conducted on service managers and the people responsible of leading with knowledge.
The research discovered that the managers main source of operations management knowledge is BI-system. The manager interprets the system’s provided information with their own and their team’s knowledge and the result of the analysis is transferred into procedures in order to develop operations in practice. It is important to invest in the managers’ time management as well as their level of knowledge in using the system. In the distributed working environment managers should invest in specific targets, regular communication and building reliable relations with the personnel.