"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
Hakala, Jennie; Lindroos, Sofia (2018)
Hakala, Jennie
Lindroos, Sofia
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120549854
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018120549854
Tiivistelmä
Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är:
1. Hur ser lärarstuderande på en aktiv skoldag?
a. Vilka effekter tror lärarstuderande att en fysiskt aktiv skoldag för med sig för eleverna?
b. Hur tror lärarstuderande att de kommer genomföra en fysiskt aktiv skoldag?
2. Hur ser lärarstuderande på pausgymnastik?
a. Vilka erfarenheter har lärarstuderande kring pausgymnastik?
b. På vilket sätt tror lärarstuderande att pausgymnastik påverkar eleverna?
c. Hur tror lärarstuderande att de kommer att använda sig av pausgymnastik i framtiden?
Avhandlingen har en kvalitativ forskningsansats. Som datainsamlingsmetod användes enkät och intervju. Lärarstuderandena i avhandlingen är delade i två grupper, grupp a och grupp b. Grupp a besvarade två olika enkäter och grupp b intervjuades. Grupp a deltog i enkäterna under den obligatoriska kursen i gymnastik medan grupp b deltog i intervjuerna efter en avslutad kurs i pedagogik. Även denna kurs var obligatorisk. I förhandsenkäten deltog 51 lärarstuderande medan det i utvärderingsenkäten deltog 56 lärarstuderande. I intervjuerna deltog 13 lärarstuderande.
Lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig positivt till en fysiskt aktiv skoldag eftersom de anser att bland annat koncentrationsförmågan och de kognitiva förmågorna utvecklas och att en fysisk aktiv skoldag bidrar till en fysiskt aktiv livsstil. Resultatet av avhandlingen visar att lärarstuderande vill ge möjlighet till en fysiskt aktiv skoldag genom att integrera fysisk aktivitet i undervisningen och uppmuntra till fysisk aktivitet under skoldagen.
Lärarstuderande förhåller sig även positivt till pausgymnastik även om de själv inte fått uppleva det mycket. De flesta lärarstuderande har kommit i kontakt med pausgymnastik först på universitetsnivå eftersom nästan ingen av dem fått uppleva pausgymnastik under deras egen skolgång. Lärarstuderande tror att pausgymnastik för med sig många positiva effekter, till exempel tror de att elevernas koncentrationsförmåga förbättras efter en fysisk aktivitet, att elevernas fysiska hälsa påverkas och att elevernas sociala relationer förbättras. Nästan alla lärarstuderande vill möjliggöra pausgymnastik för eleverna. En del lärarstuderande kände sig osäkra på grund av att de har för lite kunskap om pausgymnastik.
1. Hur ser lärarstuderande på en aktiv skoldag?
a. Vilka effekter tror lärarstuderande att en fysiskt aktiv skoldag för med sig för eleverna?
b. Hur tror lärarstuderande att de kommer genomföra en fysiskt aktiv skoldag?
2. Hur ser lärarstuderande på pausgymnastik?
a. Vilka erfarenheter har lärarstuderande kring pausgymnastik?
b. På vilket sätt tror lärarstuderande att pausgymnastik påverkar eleverna?
c. Hur tror lärarstuderande att de kommer att använda sig av pausgymnastik i framtiden?
Avhandlingen har en kvalitativ forskningsansats. Som datainsamlingsmetod användes enkät och intervju. Lärarstuderandena i avhandlingen är delade i två grupper, grupp a och grupp b. Grupp a besvarade två olika enkäter och grupp b intervjuades. Grupp a deltog i enkäterna under den obligatoriska kursen i gymnastik medan grupp b deltog i intervjuerna efter en avslutad kurs i pedagogik. Även denna kurs var obligatorisk. I förhandsenkäten deltog 51 lärarstuderande medan det i utvärderingsenkäten deltog 56 lärarstuderande. I intervjuerna deltog 13 lärarstuderande.
Lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig positivt till en fysiskt aktiv skoldag eftersom de anser att bland annat koncentrationsförmågan och de kognitiva förmågorna utvecklas och att en fysisk aktiv skoldag bidrar till en fysiskt aktiv livsstil. Resultatet av avhandlingen visar att lärarstuderande vill ge möjlighet till en fysiskt aktiv skoldag genom att integrera fysisk aktivitet i undervisningen och uppmuntra till fysisk aktivitet under skoldagen.
Lärarstuderande förhåller sig även positivt till pausgymnastik även om de själv inte fått uppleva det mycket. De flesta lärarstuderande har kommit i kontakt med pausgymnastik först på universitetsnivå eftersom nästan ingen av dem fått uppleva pausgymnastik under deras egen skolgång. Lärarstuderande tror att pausgymnastik för med sig många positiva effekter, till exempel tror de att elevernas koncentrationsförmåga förbättras efter en fysisk aktivitet, att elevernas fysiska hälsa påverkas och att elevernas sociala relationer förbättras. Nästan alla lärarstuderande vill möjliggöra pausgymnastik för eleverna. En del lärarstuderande kände sig osäkra på grund av att de har för lite kunskap om pausgymnastik.