Influence of megatrends on cardboard packaging industry in Finland
Niemi, Tiina-Maria (2018)
Pro gradu -tutkielma
Niemi, Tiina-Maria
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112649180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112649180
Tiivistelmä
This study discusses megatrends (MG), consumption trends and cardboard packaging industry in Finland with an objective to incite discussion over MGs current and future influence by 2030. The theoretical research introduces packaging, the Finnish industry of cardboard packaging and short-lists megatrends to context.
The research process was inductive with 13 semi-structured interviews, where participants did not know the research question. Based on interview findings, a survey was conducted with 19 responses. The purpose of the survey was to consolidate the interview findings and learn more by exposing the research question. The empirical sampling invited Finnish consumption experts to participate. Through the inductive approach, the research built an interactive theory and empirical research.
The research found that the most relevant MGs in 2017-2018 were seen to be ‘climate change and environmental challenges’ as well as ‘competition over natural resources’. The 2030 MG expectations continued to emphasize ‘climate change and environmental challenges’ and found ‘digitalization and technological development’ to be equally relevant.
The consumption experts saw the influence the influence of consumption trends and phenomena additionally relevant to the cardboard packaging industry. The most considerable of trends and phenomena of consumption in 2017-2018 were seen to be ‘Health and wellbeing’, ‘Individuality’ and ‘Fragmenting markets’. The most relevant trends and phenomena are expected to change by 2030 to be ‘Services replacing ownership, ‘Ecological consumption’ and ‘Automatization and robotics’.
In conclusion of literature and empirical findings, the Finnish cardboard packaging industry may be able to respond well to both MGs and the trends and phenomena of consumption. The industry’s strength of customer-centricity and innovative consideration, particularly towards the environmental, works well with the increasingly environmentally aware consumers. Another strength of cardboard packaging industry is its participation in the Forest Cluster of Finland, which has internationally a good reputation of fast as well as flexible service and has been known to collaborate. Tämä tutkimus käsittelee megatrendejä, kulutuksen trendejä ja niiden vaikutuksia suomalaiseen kartonkipakkausteollisuuteen aikavälillä 2017-2030. Tutkimuksen teoriaosassa tarkastellaan pakkaamista yleisesti, kartonkipakkausalaa Suomessa, sekä megatrendejä tässä kontekstissa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli induktiivinen: aluksi haastateltiin 13 suomalaista kulutuskäyttäytymisen asiantuntijaa kertomatta tutkimuskysymystä ja näiden löydöksien perusteella laadittiin kysely, johon vastasi 19 asiantuntijaa. Kyselyn tarkoitus oli tuoda haastattelun löydöksiä yhteen ja oppia lisää kertomalla vastaajille tutkimuskysymys. Induktiivinen tutkimusmenetelmä loi interaktiivisen yhteyden teorian ja empiiristen löydöksien välille.
Tutkimus totesi seuraavien megatrendien olevan merkittävimpiä kartonkipaketointi-alalle Suomessa 2017-2018: ‘ilmastonmuutos ja ympäristöhaasteet’ sekä ‘luonnonvaroista kilpailu’. Vuonna 2030 merkityksellisimpien megatrendien odotetaan olevan ‘digitalisaatio ja teknologinen kehitys’, sekä ‘ilmastonmuutos ja ympäristöhaasteet’.
Kulutuskäyttäytymisen asiantuntijat näkivät kulutuksen trendien ja ilmiöiden olevan merkityksellisiä suomalaiselle kartonkipakkausteollisuudelle. He näkivät merkittävimpien kulutuksen trendien ja ilmiöiden olevan "Terveys ja hyvinvointi", "Yksilöllisyys" ja "Hajanaiset markkinat". Näiden trendien odotetaan muuttuvan vuoteen 2030 mennessä painottamaan "Palveluita, jotka korvaavat omistamista", "Ekologista kulutusta" ja "Automaatiota sekä robotiikkaa”.
Kirjallisuuden ja empiiristen havaintojen perusteella voi vetää johtopäätöksen, että suomalaisen kartonkipakkausteollisuuden pitäisi kyetä reagoimaan suhteellisen hyvin megatrendeille, sekä kulutuksen trendeille ja ilmiöille. Kartonkipakkausteollisuuden vahvuudet ovat asiakaslähtöisyys ja innovatiivinen näkökulma, etenkin ympäristö-asioissa, joka saattaa toimia hyvin ympäristötietoisempien kuluttajien kanssa. Vahvuuksiin kuuluu myös osallisuus suomalaisen metsäteollisuuden kokonaisuuteen, jolla on kansainvälisesti hyvä maine nopeasta sekä joustavasta palvelusta, ja jossa perinteisesti tehdään yhteistyötä.
The research process was inductive with 13 semi-structured interviews, where participants did not know the research question. Based on interview findings, a survey was conducted with 19 responses. The purpose of the survey was to consolidate the interview findings and learn more by exposing the research question. The empirical sampling invited Finnish consumption experts to participate. Through the inductive approach, the research built an interactive theory and empirical research.
The research found that the most relevant MGs in 2017-2018 were seen to be ‘climate change and environmental challenges’ as well as ‘competition over natural resources’. The 2030 MG expectations continued to emphasize ‘climate change and environmental challenges’ and found ‘digitalization and technological development’ to be equally relevant.
The consumption experts saw the influence the influence of consumption trends and phenomena additionally relevant to the cardboard packaging industry. The most considerable of trends and phenomena of consumption in 2017-2018 were seen to be ‘Health and wellbeing’, ‘Individuality’ and ‘Fragmenting markets’. The most relevant trends and phenomena are expected to change by 2030 to be ‘Services replacing ownership, ‘Ecological consumption’ and ‘Automatization and robotics’.
In conclusion of literature and empirical findings, the Finnish cardboard packaging industry may be able to respond well to both MGs and the trends and phenomena of consumption. The industry’s strength of customer-centricity and innovative consideration, particularly towards the environmental, works well with the increasingly environmentally aware consumers. Another strength of cardboard packaging industry is its participation in the Forest Cluster of Finland, which has internationally a good reputation of fast as well as flexible service and has been known to collaborate.
Tutkimuksen lähestymistapa oli induktiivinen: aluksi haastateltiin 13 suomalaista kulutuskäyttäytymisen asiantuntijaa kertomatta tutkimuskysymystä ja näiden löydöksien perusteella laadittiin kysely, johon vastasi 19 asiantuntijaa. Kyselyn tarkoitus oli tuoda haastattelun löydöksiä yhteen ja oppia lisää kertomalla vastaajille tutkimuskysymys. Induktiivinen tutkimusmenetelmä loi interaktiivisen yhteyden teorian ja empiiristen löydöksien välille.
Tutkimus totesi seuraavien megatrendien olevan merkittävimpiä kartonkipaketointi-alalle Suomessa 2017-2018: ‘ilmastonmuutos ja ympäristöhaasteet’ sekä ‘luonnonvaroista kilpailu’. Vuonna 2030 merkityksellisimpien megatrendien odotetaan olevan ‘digitalisaatio ja teknologinen kehitys’, sekä ‘ilmastonmuutos ja ympäristöhaasteet’.
Kulutuskäyttäytymisen asiantuntijat näkivät kulutuksen trendien ja ilmiöiden olevan merkityksellisiä suomalaiselle kartonkipakkausteollisuudelle. He näkivät merkittävimpien kulutuksen trendien ja ilmiöiden olevan "Terveys ja hyvinvointi", "Yksilöllisyys" ja "Hajanaiset markkinat". Näiden trendien odotetaan muuttuvan vuoteen 2030 mennessä painottamaan "Palveluita, jotka korvaavat omistamista", "Ekologista kulutusta" ja "Automaatiota sekä robotiikkaa”.
Kirjallisuuden ja empiiristen havaintojen perusteella voi vetää johtopäätöksen, että suomalaisen kartonkipakkausteollisuuden pitäisi kyetä reagoimaan suhteellisen hyvin megatrendeille, sekä kulutuksen trendeille ja ilmiöille. Kartonkipakkausteollisuuden vahvuudet ovat asiakaslähtöisyys ja innovatiivinen näkökulma, etenkin ympäristö-asioissa, joka saattaa toimia hyvin ympäristötietoisempien kuluttajien kanssa. Vahvuuksiin kuuluu myös osallisuus suomalaisen metsäteollisuuden kokonaisuuteen, jolla on kansainvälisesti hyvä maine nopeasta sekä joustavasta palvelusta, ja jossa perinteisesti tehdään yhteistyötä.