Luottamus SaaS-palveluissa
Vuorisalo, Linda (2018)
Pro gradu -tutkielma
Vuorisalo, Linda
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092436436
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092436436
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut syventää ja laajentaa aikaisempien tutkimusten tuloksia pilvipalveluihin ja SaaS-malliin liittyvästä luottamuksesta. Näkökulmana tässä tutkimuksessa on pilvipalvelu, jolla prosessoidaan ja säilytetään asiakasyritysten sensitiivisiä tietoja. Asiakasyritysten ja palveluntarjoajan suhde on perinteistä ostosuhdetta syvempi. Tutkimus auttaa ohjelmistojen tarjoajia ja kehittäjiä huomioimaan luottamuksen näkökulman toiminnassaan ja kehittämään siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin case-tutkimuksena. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltiin SaaS-palvelun asiakasyrityksiä ja palveluntarjoajan edustajia. Aineiston analyysi eteni yleisten havaintojen tekemisestä tutkimuskysymyskohtaiseen analysointiin. Havaintojen luokittelusta muodostettiin teemoja ja eroavaisuuksia, joihin tulokset perustuvat.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat luottamuksen olevan erityisen merkittävää tämän tyyppisissä suhteissa. Sekä palveluntarjoajaan ja SaaS-palveluun liittyvät tekijät vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen. Palveluntarjoajaan liittyviä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi asiantuntijuus, rehellisyys ja yksittäiset edustajat. SaaS-palveluun liittyviä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi turvallisuus ja häiriöt. Luottamuksella on lukuisia positiivisia vaikutuksia suhteeseen, kuten luottamuksellisen tiedon jakaminen ja suhteen syventäminen. Perinteistä ostossuhdetta laajempi ja syvällisempi suhde ei ole tämän tutkimuksen perusteella mahdollista ilman luottamusta. The purpose of this study is to deepen and broaden the results of previous studies concerning trust in cloud computing and SaaS-model. In this study the focus is in cloud service that is used to process and store sensitive information of the client organizations. The relationship between client organizations and the cloud service provider is deeper than traditional outsourcing. This study helps cloud service providers ja developers to take trust into account in their actions and improve the factors that have impact on trust.
The study is implemented using qualitative methods and case study. The material analyzed is compiled using semi-structured interviews. Client organizations and employees of a cloud service provider of a SaaS-service were interviewed. The general analysis of the material was deepened with analysis from each research question’s perspective. The observations were categorized and themes and differences were modeled.
The results of this study show the great importance of trust in this kind of relationships. Factors related the SaaS-service, such as security and faults, and the cloud service provider, such as competence, honesty and service providers agents, have impact on trust building. Trust has several positive impacts on the relationship, such as sharing sensitive information and deepening of the relationship. According to this study deeper and wider relationship is not possible without trust.
Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin case-tutkimuksena. Aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltiin SaaS-palvelun asiakasyrityksiä ja palveluntarjoajan edustajia. Aineiston analyysi eteni yleisten havaintojen tekemisestä tutkimuskysymyskohtaiseen analysointiin. Havaintojen luokittelusta muodostettiin teemoja ja eroavaisuuksia, joihin tulokset perustuvat.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat luottamuksen olevan erityisen merkittävää tämän tyyppisissä suhteissa. Sekä palveluntarjoajaan ja SaaS-palveluun liittyvät tekijät vaikuttavat luottamuksen rakentumiseen. Palveluntarjoajaan liittyviä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi asiantuntijuus, rehellisyys ja yksittäiset edustajat. SaaS-palveluun liittyviä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi turvallisuus ja häiriöt. Luottamuksella on lukuisia positiivisia vaikutuksia suhteeseen, kuten luottamuksellisen tiedon jakaminen ja suhteen syventäminen. Perinteistä ostossuhdetta laajempi ja syvällisempi suhde ei ole tämän tutkimuksen perusteella mahdollista ilman luottamusta.
The study is implemented using qualitative methods and case study. The material analyzed is compiled using semi-structured interviews. Client organizations and employees of a cloud service provider of a SaaS-service were interviewed. The general analysis of the material was deepened with analysis from each research question’s perspective. The observations were categorized and themes and differences were modeled.
The results of this study show the great importance of trust in this kind of relationships. Factors related the SaaS-service, such as security and faults, and the cloud service provider, such as competence, honesty and service providers agents, have impact on trust building. Trust has several positive impacts on the relationship, such as sharing sensitive information and deepening of the relationship. According to this study deeper and wider relationship is not possible without trust.