Två skivbolags belöningssystem i Finland : Hur upplevs belöningssystem inverka på anställdas motivation?
Sonntag, Sam (2018)
Sonntag, Sam
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092036169
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018092036169
Tiivistelmä
Det är ingen självklarhet att en belöning skapar motivation hos en anställd. Därför är det viktigt att fundera över på vilket sätt en organisation belönar sina anställda så att belöningen leder till att arbetsprestationen förbättras. Tidigare forskning har kommit fram till att en anställd presterar bättre då hen är motiverad. Därmed är det viktigt att för organisationer försöka skapa en hög motivation hos sina anställda för att nå bästa möjliga resultat.
Syftet med min studie var att studera två skivbolag i Finland och studera hur skivbolagets belöningssystem upplevs inverka på de anställdas motivation. Forskningsfrågorna som jag ställde mig var följande:
- Hur kan belöningssystem inverka på de anställdas motivation?
- Vad anser informanterna om individuella kontra kollektiva belöningssystem
- Hur kan en organisation utnyttja belöningssystem för att höja motivationen hos en anställd?
För att komma fram till hur ett skivbolags belöningssystem upplevs inverka på motivationen har jag gjort tio stycken semi-strukturerade intervjuer hos två av de ledande skivbolagen i Finland, fem för Företag X och fem för Företag Y. Jag gjorde även deltagande observationer under intervjutillfällena. Informanterna hade mycket varierande arbetsuppgifter, vilket gav en god helhetsbild över hur ett skivbolags belöningssystem upplevs inverka på motivationen. Intervjuerna analyserades genom att utnyttja teori kring belöningssystem och motivation.
Studiens huvudsakliga resultat var att det är viktigt att belöna de anställda för att höja motivationen. För informanterna var det däremot inte lönen som var den största motivationsfaktorn. Lönen var endast något som bör vara på en skälig nivå så att hen hade möjlighet att leva ett normalt liv. Det som däremot var viktigare än lönen var möjligheten att arbeta inom något som hen var passionerad inom, möjlighet att påverka, utvecklas samt en trivsam arbetsmiljö. De främsta motivationsfaktorerna var därmed de icke-monetära belöningarna och inte de monetära belöningarna. Det var vanligt att en anställd inte alls funderade på de monetära belöningarna, trots att både Företag X och Företag Y erbjöd monetära belöningar utöver lönen. Möjligheten att arbeta med något som informanterna trivdes med var mycket viktigare än att bli rik. De flesta menade att de skulle arbeta med något annat ifall en hög lön skulle motivera dem. Den inre kallelsen gentemot att arbeta inom musikbranschen var det som drev de flesta framåt.
I analysen har jag även skapat en egen tolkning, den nya framgångs hierarkin, kring hur jag upplevde att informanterna motiveras. I slutsatsen lyfts essensen av en god inre motivation fram för att en organisation ska få ut maximalt av arbetstagarna. En god inre motivation medför att den anställda arbetar inom något som den trivs med. Informanterna lyfte tydligt fram hur viktigt detta är för att trivas med sitt arbete.
Tidigare har det inte gjorts så mycket studier kring skivbolag i Finland, därmed kan denna pro gradu-avhandling ge en insikt kring hur det är att arbeta inom ett skivbolag. Studien lyfter fram praktiska exempel gällande hur ett belöningssystem kan påverka en anställds motivation samt kan studien även ge skapa en bättre förståelse för vad som det lönar sig att tänka på vid skapandet av ett belöningssystem som gynnar de anställdas motivation.
Syftet med min studie var att studera två skivbolag i Finland och studera hur skivbolagets belöningssystem upplevs inverka på de anställdas motivation. Forskningsfrågorna som jag ställde mig var följande:
- Hur kan belöningssystem inverka på de anställdas motivation?
- Vad anser informanterna om individuella kontra kollektiva belöningssystem
- Hur kan en organisation utnyttja belöningssystem för att höja motivationen hos en anställd?
För att komma fram till hur ett skivbolags belöningssystem upplevs inverka på motivationen har jag gjort tio stycken semi-strukturerade intervjuer hos två av de ledande skivbolagen i Finland, fem för Företag X och fem för Företag Y. Jag gjorde även deltagande observationer under intervjutillfällena. Informanterna hade mycket varierande arbetsuppgifter, vilket gav en god helhetsbild över hur ett skivbolags belöningssystem upplevs inverka på motivationen. Intervjuerna analyserades genom att utnyttja teori kring belöningssystem och motivation.
Studiens huvudsakliga resultat var att det är viktigt att belöna de anställda för att höja motivationen. För informanterna var det däremot inte lönen som var den största motivationsfaktorn. Lönen var endast något som bör vara på en skälig nivå så att hen hade möjlighet att leva ett normalt liv. Det som däremot var viktigare än lönen var möjligheten att arbeta inom något som hen var passionerad inom, möjlighet att påverka, utvecklas samt en trivsam arbetsmiljö. De främsta motivationsfaktorerna var därmed de icke-monetära belöningarna och inte de monetära belöningarna. Det var vanligt att en anställd inte alls funderade på de monetära belöningarna, trots att både Företag X och Företag Y erbjöd monetära belöningar utöver lönen. Möjligheten att arbeta med något som informanterna trivdes med var mycket viktigare än att bli rik. De flesta menade att de skulle arbeta med något annat ifall en hög lön skulle motivera dem. Den inre kallelsen gentemot att arbeta inom musikbranschen var det som drev de flesta framåt.
I analysen har jag även skapat en egen tolkning, den nya framgångs hierarkin, kring hur jag upplevde att informanterna motiveras. I slutsatsen lyfts essensen av en god inre motivation fram för att en organisation ska få ut maximalt av arbetstagarna. En god inre motivation medför att den anställda arbetar inom något som den trivs med. Informanterna lyfte tydligt fram hur viktigt detta är för att trivas med sitt arbete.
Tidigare har det inte gjorts så mycket studier kring skivbolag i Finland, därmed kan denna pro gradu-avhandling ge en insikt kring hur det är att arbeta inom ett skivbolag. Studien lyfter fram praktiska exempel gällande hur ett belöningssystem kan påverka en anställds motivation samt kan studien även ge skapa en bättre förståelse för vad som det lönar sig att tänka på vid skapandet av ett belöningssystem som gynnar de anställdas motivation.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [433]