Epäsymmetrisen informaation vaikutukset yksilön ja organisaation yhteensopivuuden arvioimiseen suorahakuprosessissa
Erola, Sanna (2018)
Pro gradu -tutkielma
Erola, Sanna
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434582
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018090434582
Tiivistelmä
Viime aikoina työntekijän valintaan liittyvissä tieteellisissä keskusteluissa on korostettu ehdokkaiden yhteensopivuutta organisaation kulttuuriin, arvoihin ja tavoitteisiin. Yhteensopivuuden arvioimisen haastavuuden johdosta uusien työntekijöiden rekrytoiminen tehdään yhteistyössä ulkopuolisten palveluntarjoajien, kuten esimerkiksi suorahakuyritysten avulla. Organisaatiokulttuurin ja arvojen korostuessa suorahakukonsultti tarvitsee yhä enemmän informaatiota yhteensopivien ehdokkaiden löytämiseen. Tässä pro gradussa tutkitaan, miten epäsymmetrinen informaatio eri suorahakuprosessin osapuolten välillä vaikuttaa yksilön ja organisaation yhteensopivuuden arvioimiseen. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa on suorahakupalveluja tarjoava yritys K2 Search Oy. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koottu yksilön ja organisaation yhteensopivuuteen, epäsymmetriseen informaatioon ja suorahakuun liittyvien aikaisempien tutkimuksien avulla. Empiirinen osio toteutettiin haastatteluista kerätyllä aineistolla. Tutkimus osoittaa, että epäsymmetrinen informaatio aiheuttaa merkittäviä haasteita koko suorahakuprosessin toteuttamiselle, ellei tiedonjakamista painoteta prosessin alkuvaiheessa. Epäsymmetrinen informaatio aiheuttaa erityisesti haasteita yksilön ja organisaation arvojen ja kulttuurin yhteensopivuuden arvioimiseen, mikä nähdään olevan merkittävin yhteensopivuuden osa-alue. Recent scientific discussions on employee selection emphasize candidates’ compatibility with the organization’s culture, values and goals. Due to challenging aspects of person-organization fit evaluation, organizations recruit new employees in cooperation with external service providers, such as executive search companies. As the focus of person-organization fit lies with in values and culture, executive search consultant needs more and more information about the organization. This master’s thesis is a study about the effects of asymmetric information in assessment of person-organization fit in executive search process. The study is conducted as a case study and the case organization is a Nordic executive search company K2 Search Oy. The theoretical framework of the study consists of previous studies in the person-organization fit, asymmetric information and executive search process. The empirical part of the study is conducted by interviewing consultants of the case organization. The study shows that the asymmetric information is causing significant challenges in the whole executive search process unless the sharing of information is emphasized at the beginning of the search process. Asymmetric information is causing challenges specially to assessing of individual and organizational values and cultural compatibility, which is considered to be the most important part of person-organization fit.