Toimittajaverkoston kehittäminen teollisen internetin ja big datan avulla
Parhiala, Tomi; Reinikainen, Jaakko (2018)
Kandidaatintyö
Parhiala, Tomi
Reinikainen, Jaakko
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062126282
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062126282
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda käsitys digitalisaation viimeisimpien kehityssuuntien vaikutuksista toimittajaverkoston hallintaan ja toimittajayhteistyön kehittämiseen. Työssä selvitetään teollisen internetin ja big datan käyttökohteet sekä hyödyt osana toimittajayhteistyötä. Työ on toteutettu kirjallisuusselvityksenä.
Työssä on määritelty käsitellyt teknologiat sekä tunnistetaan toimittajaverkoston ja –suhteen ominaispiirteet. Työ on jaettu käsittelemään ostavan yrityksen toimintoja toimittajaverkoston sekä yksittäisen toimittajasuhteen tasolla. Työn lopussa on tunnistettu teknologioiden käytön hyötyjä molemmilla osa-alueilla.
Työn tuloksissa nähdään datan keräämisen ja avoimuuden olevan olennaista toimittajaverkoston sekä toimittajayhteistyön kehittämisen kannalta. Toimittajaverkoston hallinnan tärkeimmäksi tekijäksi havaittiin toimittajamarkkinatietämyksen tuottaminen big data –analytiikan avulla. Yksittäisen yhteistyösuhteen kehityksen pohjaksi tunnistettiin teollisen internetin kautta kerätty data. Merkittävimmät hyödyt operatiivisessa toiminnassa saadaan molemminpuolisesta toiminnan tehostumisesta, kustannussäästöistä sekä toimintavarmuuden kasvusta.
Työssä on määritelty käsitellyt teknologiat sekä tunnistetaan toimittajaverkoston ja –suhteen ominaispiirteet. Työ on jaettu käsittelemään ostavan yrityksen toimintoja toimittajaverkoston sekä yksittäisen toimittajasuhteen tasolla. Työn lopussa on tunnistettu teknologioiden käytön hyötyjä molemmilla osa-alueilla.
Työn tuloksissa nähdään datan keräämisen ja avoimuuden olevan olennaista toimittajaverkoston sekä toimittajayhteistyön kehittämisen kannalta. Toimittajaverkoston hallinnan tärkeimmäksi tekijäksi havaittiin toimittajamarkkinatietämyksen tuottaminen big data –analytiikan avulla. Yksittäisen yhteistyösuhteen kehityksen pohjaksi tunnistettiin teollisen internetin kautta kerätty data. Merkittävimmät hyödyt operatiivisessa toiminnassa saadaan molemminpuolisesta toiminnan tehostumisesta, kustannussäästöistä sekä toimintavarmuuden kasvusta.