Palkitsemisen kokonaisuuden motivoivuus liiketoiminnan menestyksen tukena - Case Sievo Oy
Laakso, Rami (2018)
Pro gradu -tutkielma
Laakso, Rami
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524746
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018052524746
Tiivistelmä
Työntekijöiden motivointi kohti parempia organisaation haluamia työsuorituksia on ollut jo pitkään niin akateemikkojen kuin yritysmaailman mielenkiinnon kohteena. Tässä tutkielmassa viitekehyksenä toimiva kokonaispalkitseminen tarjoaakin perinteistä taloudellista palkitsemista kattavamman tavan motivoida työntekijöitä. Kokonaispalkitsemisessa otetaankin huomioon aineettomat palkitsemistavat aineellisten palkitsemistapojen rinnalle keskusteltaessa palkitsemisesta ja sen motivoivuudesta.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ohjelmistoyritys Sievo Oy:n kokonaispalkitsemisjärjestelmää ja sen motivoivuutta. Palkitsemisjärjestelmän motivoivuuden tarkastelussa otettiin huomioon Sievo Oy:n sekä sen palkitsemisen tavoite. Tutkimustulosten analyysissä pyrittiin nostamaan esiin myös palkitsemisjärjestelmän kehityskohteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja strategiaksi valittiin sille ominainen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräämisessä otettiin huomioon tutkittavan työntekijäjoukon lisäksi myös yrityksen johdon näkemys.
Kokonaispalkitsemisen mallissa havaittiin mielenkiintoisia, monipuolisia ja motivoivia palkitsemisen tapoja niin aineettoman kuin aineellisenkin palkitsemisen osalta. Kohdeyrityksen kokonaispalkitseminen arvioitiin tukevan myös liiketoimintayksikön tavoitteita. Tutkimuksessa motivoivampana työmotivaation kannalta pidettiin aineettomia palkitsemisen keinoja. Kokonaispalkitsemisjärjestelmän kehittäminen vaatii palkitsemisen kokemisen subjektiivisen luonteen vuoksi jatkuvaa vuorovaikutusta organisaation jäsenten ja johdon välillä siitä, mikä mahdollistaa työntekijöiden mahdollisimman motivoituneen työnteon. Motivating employees towards a better work performance has been a concern for academics as well as business people for a long time. The total remuneration used as a reference framework in this thesis provides a more comprehensive perspective on motivating employees than the traditional financial rewarding. Total remuneration takes into account the intangible remuneration methods alongside tangible remuneration when discussing rewarding and motivating.
This paper examined the software company Sievo Oy's total remuneration system and its motivation. The review of the motivational aspects of the reward system took into account the objective of Sievo Oy and its rewarding objectives. The analysis of the research results also sought to highlight the development targets of the reward system. The qualitative methodology was used in the research and the relevant case study was chosen as a strategy. The collection of the research material included not only the selected target group but also the management’s point of view.
In the model of total remuneration many interesting, versatile and motivating approaches for both intangible and tangible remuneration were observed. The total remuneration of the target company was also estimated to support the business unit's objectives. Intangible rewarding methods were the most motivating factors in terms of work motivation. Because of the subjective nature of the rewarding experience, the development of a total reward system requires constant interaction between the members of the organization and management, which enables the most motivated work atmosphere for the employees.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ohjelmistoyritys Sievo Oy:n kokonaispalkitsemisjärjestelmää ja sen motivoivuutta. Palkitsemisjärjestelmän motivoivuuden tarkastelussa otettiin huomioon Sievo Oy:n sekä sen palkitsemisen tavoite. Tutkimustulosten analyysissä pyrittiin nostamaan esiin myös palkitsemisjärjestelmän kehityskohteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää ja strategiaksi valittiin sille ominainen tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräämisessä otettiin huomioon tutkittavan työntekijäjoukon lisäksi myös yrityksen johdon näkemys.
Kokonaispalkitsemisen mallissa havaittiin mielenkiintoisia, monipuolisia ja motivoivia palkitsemisen tapoja niin aineettoman kuin aineellisenkin palkitsemisen osalta. Kohdeyrityksen kokonaispalkitseminen arvioitiin tukevan myös liiketoimintayksikön tavoitteita. Tutkimuksessa motivoivampana työmotivaation kannalta pidettiin aineettomia palkitsemisen keinoja. Kokonaispalkitsemisjärjestelmän kehittäminen vaatii palkitsemisen kokemisen subjektiivisen luonteen vuoksi jatkuvaa vuorovaikutusta organisaation jäsenten ja johdon välillä siitä, mikä mahdollistaa työntekijöiden mahdollisimman motivoituneen työnteon.
This paper examined the software company Sievo Oy's total remuneration system and its motivation. The review of the motivational aspects of the reward system took into account the objective of Sievo Oy and its rewarding objectives. The analysis of the research results also sought to highlight the development targets of the reward system. The qualitative methodology was used in the research and the relevant case study was chosen as a strategy. The collection of the research material included not only the selected target group but also the management’s point of view.
In the model of total remuneration many interesting, versatile and motivating approaches for both intangible and tangible remuneration were observed. The total remuneration of the target company was also estimated to support the business unit's objectives. Intangible rewarding methods were the most motivating factors in terms of work motivation. Because of the subjective nature of the rewarding experience, the development of a total reward system requires constant interaction between the members of the organization and management, which enables the most motivated work atmosphere for the employees.