Käyttäjän hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa: Case urheiluvälineet
Hiltunen, Matias; Kajanne, Jarno (2018)
Kandidaatintutkielma
Hiltunen, Matias
Kajanne, Jarno
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051124006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051124006
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää, kuinka loppukäyttäjiä voidaan hyödyntää tuotekehitysprosessissa urheiluvälineiden toimialalla ja mitä etuja käyttäjien hyödyntämisellä voidaan saavuttaa. Työ toteutettiin perehtymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja empiirisiin tutkimuksiin. Työhön sisällytettiin lisäksi suomalaisen salibandytuotevalmistajan haastattelu.
Muuttuvat globaalit markkinat kasvattavat yritysten tarvetta kehittää jatkuvasti uutta. Yritykset pyrkivät menestyksekkääseen tuotekehitykseen tyydyttääkseen asiakkaiden tarpeet. Tuotekehitysprosessien välillä voi olla huomattavia yrityskohtaisia eroavaisuuksia, mutta lähes kaikissa tilanteissa yrityksillä on mahdollisuus sisällyttää käyttäjiä tuotekehitykseen.
Menestyksekäs tuotekehityksen ja käyttäjien yhdistäminen vaatii onnistuneen käyttäjien kategorisoinnin ja roolituksen. Kategorisointi ja roolitus on tärkeää, jotta käyttäjiltä saadaan oikeilla keinoilla ja resursseilla haluttu panos tuotekehitykseen. Käyttäjiltä saatava panos tulee palkita motivaation ylläpitämiseksi. Käyttäjien sisällyttäminen tuotekehitykseen sisältää aina tapauskohtaisia riskejä, jotka tulee ottaa huomioon hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.
Muuttuvat globaalit markkinat kasvattavat yritysten tarvetta kehittää jatkuvasti uutta. Yritykset pyrkivät menestyksekkääseen tuotekehitykseen tyydyttääkseen asiakkaiden tarpeet. Tuotekehitysprosessien välillä voi olla huomattavia yrityskohtaisia eroavaisuuksia, mutta lähes kaikissa tilanteissa yrityksillä on mahdollisuus sisällyttää käyttäjiä tuotekehitykseen.
Menestyksekäs tuotekehityksen ja käyttäjien yhdistäminen vaatii onnistuneen käyttäjien kategorisoinnin ja roolituksen. Kategorisointi ja roolitus on tärkeää, jotta käyttäjiltä saadaan oikeilla keinoilla ja resursseilla haluttu panos tuotekehitykseen. Käyttäjiltä saatava panos tulee palkita motivaation ylläpitämiseksi. Käyttäjien sisällyttäminen tuotekehitykseen sisältää aina tapauskohtaisia riskejä, jotka tulee ottaa huomioon hyvän lopputuloksen saavuttamiseksi.